Sy åkpåse...
Har hittat mönster på åkpåse i fleece.
Tror ni det går lika bra att köpa färdiga fleece-filtar (ex.IKEAs) och sy av dem. Eller måste jag köpa på meter i tygaffären. E det nån skillnad tro?...
Har hittat mönster på åkpåse i fleece.
Tror ni det går lika bra att köpa färdiga fleece-filtar (ex.IKEAs) och sy av dem. Eller måste jag köpa på meter i tygaffären. E det nån skillnad tro?...
Nä, men de billigaste filtarna kan vara ganska tunna.
Annars är det klart mest prisvärt att köpa fleecefiltar och sy av.
Ähh köpa det som finns på IKEA går lika bra!
Du göra allting dubbel så det blir tjock o härlig!
Tips!
Du kan även ha annan tyg inne, det som ligger bebis närmaste, tex flanell eller vanlig bomull eller nåt som du tycker om.
Tack för svaren Kajsan och Kajak. Har köpt en vit och en grön fleece-filt på IKEA. Ska testa att sy av det. Åkpåsen är ju vändbar så det blir med dubbelt tyg.
Ha d gött
Var har du hittat mönstret på åkpåse? Fleece är ju så himla lätt att sy i, och jag har bunkrat filtar sen jag var tolv typ just för detta ändamål...
tell me, tell me!
håller med ovanstående, berätta var du hittade mönstret. och hur mkt tyg behöver man? räcker det med en filt eller ska det vara två? man vill ju inte att det ska bli för varmt åt bebisen heller....
Visst ska jag avslöja vart jag hittat mönstret, hehe....
I tidningen "Kreative Kvinnor" nr: 1 November-December 2006
Det är alltså en åkpåse i form av en typ grobag. Omlottknäppning
med ärmar och luva. I mönstret står att man ska använda två olika tyger (färger) för att den ska kunna vara vändbar liksom.
Det här behövs:
Tyg (fleece) 1,10m av varje färg
6 bambuknappar(duffelknappar)
175cm anoraksnöre
I tidningen finns också mönster på ex.amningskudde. Ska jag testa o sy också!
Hej :)
Jag syr och pysslar e hel del här hemma!
Det jag funderar lite är över valet man gör med material.
Jag har nu hela tiden nu undvikit att använda mig av just fleece, då jag har ett minne från syslöjden att fleece är "brandfarligt" eller rättare sagt att det smälter om det skulle fatta eld..
Vet inte, men det har gjort att jag har undvikit det hela tiden. Jag har även undvikit det på grund av att det är ett konstgjort material, vilket jag har fått för mig att det inte "andas" lika bra som naturligt material. Till exempel vid värme så blir det lätt så att barnet blir svettigt, då fukten inte absorberas... Vilket senare kan leda till att man börjar frysa istället för att det är blött...
All denna information från syslöjden i skolan :)
Vet ej om den är sann eller värd att veta, men kanske något man kan fundera på :)
Hrmm, det kan kanske stämmer om fuktig mfl.
Men fleece ger mycket värmen.
Bebisen ligger ju still då svettas dom inte mycket.
Om dom skulle vara jättevarm då har du klätt på bebis för mycket kläder sen ha i åkpåsen.
Hmm försökte maila kreativa kvinnor för att få tag på det numret men adressen funkade inte :S