• Siss3

Sy åkpåse...

Har hittat mönster på åkpåse i fleece.
    Tror ni det går lika bra att köpa färdiga fleece-filtar (ex.IKEAs) och sy av dem. Eller måste jag köpa på meter i tygaffären. E det nån skillnad tro?...

• Svar på tråden Sy åkpåse...
  • Freiya

skulle också vilja sy en gosig åkpåse i fleece eller nåt annaT liknande material. men det finns säkert en massa tips här i andra trådar!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Mamma Zara

hej! när min son var liten baby, gjorde jag en "wrapper" tror jag det heter i dubbel fleece, med olika mönster på sidorna.. den var as kalas bra.. kolla google vad jag menar, nu när han e större sydde jag en "sovsäck" i dubbel fleece som också har funkar jätte bra extra lång så man kan nästan ha den som en luva över sig riktigt kalla dagar.. min kompis apade efter men satte in Hmm vad det nu heter .. vitt #pappliknande" isolering man köper tex på stoffostil.. det lade hon emellan..
    men just till babyn var wrappern perfa.. man kan använda den som filt med eftersom det är ett tygstycke..

/Zara

• Mammassaga

Åhh nej!:( vad trist.

Jag har tänkt göra en sån "sovpåse" och tycker att man kan improvisera lite där. men ilket tyg ska man använda? fleece känns lite varmt att sova i kanske?

Carolina84 skrev 2008-07-17 14:24:39 följande:
    Du behöver inte leta längre, har mailat med panduro som nu mera ger ut tidningen och det numret är slutsålt :(
  • Norea

att bebisar som ligger stilla inte svettas så mycket stämmer nog inte. min emil har alltid varit jättevarm och är det fortfarande. när han var bebis och låg och sov utan täcke blev det alltid en stor våt fläck under hans huvud på kudden. hans kläder som var bommul blev alltid blöta. jag skulle aldrig kunna sätta fleece på honom.

• paloma84
    Norea skrev 2008-07-17 20:06:34 följande:
    att bebisar som ligger stilla inte svettas så mycket stämmer nog inte. min emil har alltid varit jättevarm och är det fortfarande. när han var bebis och låg och sov utan täcke blev det alltid en stor våt fläck under hans huvud på kudden. hans kläder som var bommul blev alltid blöta. jag skulle aldrig kunna sätta fleece på honom.
    Hm, det var lite det jag tänkte på..
    Pratade med min mamma om detta idag och hon skulle aldrig sätta på något av hennes fem barn fleece. Enligt henne är det också ett material som är syntetiskt vilket innebär att det inte "andas", som man säger. Något som hon menar däremot att Gallerfiltarna gör! De är av ett naturligt material med lufthål överallt, vilket gör att när det är varmt så är det luftigt och när det är kyligt så absorberas ändå värmen pga de små hålen!

Men smaken är nog olika vad man tycker!
  • misselli

Vet någon annan var det kan finnas mönster om nu den tidningen är slutsåld? Andra enkla mönster också på annat man kan fixa till sin bebis kanske?

Tack på förhand!

• Freiya

Mamma Zara: smart med en wrapper! men va dyr den va..
    men det verkar ju nästan mer praktiskt än en åkpåse när de är så små!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Mamma Zara
    Svar på #19
    Ja det e ju väldigt onödigt att lägga dom pengarna på det när man kan göra en själv för typ max 200 om man nu vill och enkelt man behöver inte ha kardborrband, det jag sydde var ett "snöre" man kunde dra ihop så det blev lite varmare "runt huvudet" i ett av hörnen hmm svårt att fatta kanske haha ....

Fleece använde jag för att det var mitt i vintern när min son föddes..kan inte tänka mig att annan syntetisk åkpåse andas bättre än fleece hmm el ?? jag kanske är ute o reser.. men iallafall. så behöver man inte pracka på dom så mycket kläder utan det är varmt och gott..

Åkpåsen-sovsäcken jag har nu är hur gosig som helst..
  • dazazz
    paloma84 skrev 2008-07-16 20:12:18 följande:
    Jag har nu hela tiden nu undvikit att använda mig av just fleece, då jag har ett minne från syslöjden att fleece är "brandfarligt" eller rättare sagt att det smälter om det skulle fatta eld..Vet inte, men det har gjort att jag har undvikit det hela tiden.
    jag är rätt säker på att det finns olika typer av fleece. som du skriver stämmer det att den "vanliga" fleecen som är syntetisk ju smälter och blir riktigt läskig om den fattar eld. däremot har jag för mig att det finns fleece gjord av bommul som ju då alltså inte är syntetisk :)
Svar på tråden Sy åkpåse...