• Tant Elin

Hemska eksem! Hjälp!!!!!!

kan verkligen rekomendera rapsodines kunzea kräm! Den är svamp och bakteriedödande och det enda som hjälpte på mina eksem. Hade eksem på händerna i över 2år och provade div krämer inkl. kortison. Köpte tillslut en liten tub och när tuben var slut så var också eksemet borta

Pormoicheia skrev 2008-07-18 21:45:57 följande:
    Vet inte om detta kan vara något men det kan ju vara värt ett försök:www.rapsodine.se/rapsolja/rapsolja.htm"I en undersökning har det fastställts att rapsolja har goda lindrande effekter på både torr och irriterad hud. Rapsoljan lindrar eksem lika effektivt som cortison men utan cortisonets biverkningar."
  • Tant Elin

TS:
    har ni gjort nåt pricktest? Det är ju möjligt att hon är överkänslig mot något, tex mjölk/ägg/soja. Det ger ofta eksem. Min dotter fick eksem när jag började ge ersättning (när hon var runt 3mån)

Eksemen blev värre och värre, och när hon var runt 8 mån slutade vi med alla mjölkprodukter. Först då blev hon bättre, så nu får hon strikt mjölkfri kost och är nästan helt bra. Blossar upp i knäveck/armveck ibland (hon är även känslig mot annat, tex paprika, citrus, tomat, morot, äpple..)

• Tant Elin

fortsätter spamma tråden

Lite vardagsråd, (ni har säkert redan provad det mesta men ändå)

Duscha henne inte så ofta, och använd inte tvål och shampo. Tvätta med kallpressad rapsolja (INTE barnolja)

Smörj in henne efter duschen med lite mera rapsolja och torka med handuk.

Använd inte sköljmedel i tvätten utan endast milt tvättmedel utan parfym

Kan hon inte sova på nätterna kanske ni kan få travegyl av läkare? Har inte provat själv, men hört andra här på FL som fått det mot klåda/eksem på barn.

Svar på tråden Hemska eksem! Hjälp!!!!!!