• Ameos

Tips på snittar för gravida?

Ska ha några kompisar på besök på fredag och tänkte börja med att bjuda på snittar. Men eftersom jag är höggravid och gärna vill kunna äta det som jag själv lagar till, så behöver jag nu tips på goda snittar som är gravidvänliga. Dessutom får de gärna vara lätta att göra.

Ju fler förslag desto bättre!

• Svar på tråden Tips på snittar för gravida?
  • abnocto

Finns det gravidvänliga snittar, när jag var gravid åt jag alltid samma som alla andra? Och är det så att du mår illa av viss mat är det nog bara du som kan säga vad du vill ha.

• Ameos

abnocto skrev 2008-07-15 10:36:52 följande:

Finns det gravidvänliga snittar, när jag var gravid åt jag alltid samma som alla andra? Och är det så att du mår illa av viss mat är det nog bara du som kan säga vad du vill ha.
    Många snittar innehåller ju saker som gravad/rökt lax, konstiga ostar, parmaskinka och dylikt som man som gravid ej bör äta. Det är sådana snittar som jag brukar göra annars i alla fall. Känner därför att jag skulle behöva lite inspiration.
  • Lotlas
    Ameos skrev 2008-07-15 12:15:03 följande:
    abnocto skrev 2008-07-15 10:36:52 följande:
    Många snittar innehåller ju saker som gravad/rökt lax, konstiga ostar, parmaskinka och dylikt som man som gravid ej bör äta. Det är sådana snittar som jag brukar göra annars i alla fall. Känner därför att jag skulle behöva lite inspiration.
    Men du! Om du fryser parmaskinkan i tre dygn, så får du äta den sen! Samma sak med salami. Och rökt fisk får du också äta. Livsmedelsverket har uppdaterat sina kostråd för gravida! www.livsmedelsverket.se

Annars är det kanske gott med lagrad hårdost och oliver, leverpastej med saltgurka, creme fraiche med caviar och lite hackad lök...
  • Lotlas

Äh, klistrar in ett utdrag från hemsidan istället!

"Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.

Här är några råd som ytterligare kan minska risken att smittas:
    Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet.

Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.

Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami ? frys det i tre dygn innan du äter.

Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.

Skölj frukt och grönsaker.
    Toxoplasmaparasiten kan också spridas med kattavföring. Läs mer på Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA), se länk till höger."

Källa: Livsmedelsverket

• Ameos

Lotlas skrev 2008-07-15 12:23:33 följande:

Men du! Om du fryser parmaskinkan i tre dygn, så får du äta den sen! Samma sak med salami. Och rökt fisk får du också äta. Livsmedelsverket har uppdaterat sina kostråd för gravida! www.livsmedelsverket.se Annars är det kanske gott med lagrad hårdost och oliver, leverpastej med saltgurka, creme fraiche med caviar och lite hackad lök...
    Bra att veta det där med parmaskinkan! Nu hinner jag nog dock inte ha den i frysen i tre dygn, men till nästa gång så vet jag. Det där med laxen känner jag redan till (käkar sushi var och varannan vecka), men orkar inte grava laxen själv den här gången och tycker att det brukar vara svårt att hitta nygravad lax i affären. Älskar gravad lax annars.

Tack för tipsen på snittar förresten!
  • SoloYo

avokado och räkor
    avokado, creme fraiche, hackad lök
    tonfisk blandat med lite majonnäs och hackat hårdkokt ägg på toppen
    kokt skinka och philadephiaost
    kokta räkor stekta lite snabbt i vitlök och persilja

garanterade enkla och goda snittar! välj bara ett riktigt gott bröd eller kex

• CoolaSuperMamsen

ta ciabattabröd och stek dem ite lätt i smör dela demsåklart kan ju göra dem små.
    sen göra fetaost röra finns fetaost gjord som är pastöriserad.ta en fetaost mosa den med gaffel pressa i en vitlök fortsätt mosa tillsätt cremefraiche lite peppar och oregano rör om.

lägg en klick fetaost rörapå vara brödbit garnera med ruccola eventuellt soltorkadtomat som man strimmlat detta är så jäkla gott min nuvarande gravid nojja

4barns mamma till 3 underbara tjejer och en liten ängla pojke.
  • Mammassaga

Jag må vara trög men får man äta kallrökt lax?

Hänger inte med

Lotlas skrev 2008-07-15 12:27:29 följande:
    Äh, klistrar in ett utdrag från hemsidan istället! "Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning.Här är några råd som ytterligare kan minska risken att smittas:Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4°C i kylskåpet. Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt. Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami ? frys det i tre dygn innan du äter.Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.Tvätta händerna innan du börjar laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.Skölj frukt och grönsaker.Toxoplasmaparasiten kan också spridas med kattavföring. Läs mer på Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA), se länk till höger."Källa: Livsmedelsverket
  • Lotlas
    Mammassaga skrev 2008-07-15 16:43:53 följande:
    Jag må vara trög men får man äta kallrökt lax?Hänger inte med
    Äh, inte är du trög!

Det står att rökt fisk är okej, om man väljer nyrökt/nyförpackad fisk, står inget om kallrökt. Däremot står det ju om kallrökt kött att det ska frysas i minst tre dygn innan man äter, det kanske gäller för kallrökt fisk också..? Tror inte att det skadar fisken i alla fall att frysa den.
  • Mammassaga

hmm kanske man ska testa att frysa rökt fisk å sen äta:) haha undra om det funkar.

• Lotlas
    Mammassaga skrev 2008-07-15 16:56:25 följande:
    hmm kanske man ska testa att frysa rökt fisk å sen äta:) haha undra om det funkar.
    Du lär nog tina fisken innan du äter den...!
  • Mammassaga

Sååå mycket fattade till å med jag:) fast är den nyförpackad får man äta den endå:) Mums!

• Lotlas
    Pallas skrev 2008-07-15 17:09:03 följande:
    Kejsarsnittar?
  • Ameos

Tack för alla tips! Nu känner jag att inspirationen flödar!

Svar på tråden Tips på snittar för gravida?