• Trasan0606

Kan man ta reda på om någon blivit av med körkortet?

Har hört på omvägar att en granne fått sitt körkort indraget pga fylla men han är ute och kör bil varje dag ändå.

Är det någon som vet om man kan kontakta något register/myndighet för att ta reda på om det verkligen är indraget? Och vilka uppgifter behöver man då, räcker det med personnummer?

• Svar på tråden Kan man ta reda på om någon blivit av med körkortet?
  • Linrob

Du kan ringa till Länsstyrelsen i ditt län. De kan lämna ut uppgiften om en person har ett giltigt körkort eller inte. Det du behöver är ett fullständigt personnummer.

• hymafr

Problemet är bara att få polisen att agera.
    Jag har en granne som i minst tio år kört en utlandsregistrerad bil (som alltså inte behöver varken skattas eller besiktigas i Sverige).
    När jag ringde polisen om det och uppgav både bilens registreringsnummer samt mannens namn och adress fick jag till svar att det enda de kunde göra var att skriva in det i datorn och om han blev stoppad i en vanlig kontroll så skulle det ploppa upp. De hävdade att de inte hade rätt att åka hem till honom och ens prata med honom!

Enda anledningen att jag vill att de ska ta fast honom är att jag vet att han kör runt med så blankslitna däck att han ibland inte kommer uppför backen där vi bor vintertid. Förmodligen har han bara sommardäck. Jag vågar inte tänka på vad annat som kan vara fel på en gammal bil som inte "behöver" genomgå besiktning...Bara att hoppas att bromsarna iaf funkar.

Svar på tråden Kan man ta reda på om någon blivit av med körkortet?