• Bippa

Kristaller i blöjan! vad kan det bero på?

min 9 månaders dotter har kristaller i blöjan.

trodde först att det beror på att hon druckit dåligt men det forsätter att vara kristaller än då. kan det vara absorberingsämnen i blöjan som gör det ?.

någon som har förslag/råd?

• Svar på tråden Kristaller i blöjan! vad kan det bero på?
  • Zofye

Det är väl från blöjan. Kommer inte ihåg exakt vilket märke, men då jag jobbade på dagis så var det ofta kristaller på många stjärtar.. Kan det ha varit libero som hade dessa... Minns inte riktigt, men det var iaf från blöjan

• Luddvar

Det kommer från blöjan. Hon kanske hade kissat lite mycket i samma blöja eller så har de där kristallerna läckt ut ändå.

• MARIA99

Tror oxå det kommer från blöjan, var med om nå likn med nån blöjsort men minns inte vilken.. Tror det va Euroshopper.

• Bippa

ja jag har libero så det kan nog vara det

ska jag byta blöjmärke eller?

• squipp
    Bippa skrev 2008-07-15 14:04:40 följande:
    min 9 månaders dotter har kristaller i blöjan.trodde först att det beror på att hon druckit dåligt men det forsätter att vara kristaller än då. kan det vara absorberingsämnen i blöjan som gör det ?.någon som har förslag/råd?
    Ja det är blöjan som blir så när det är kiss i den.
    Ta en förbrukad blöja, öppna i mitten det innersta fina pappret och kolla.
    Är det en kissblöja så ska det vara fullt med kristaller där inuti.
  • Annalisa73

Jag har gjort en del experiment med blöjor då jag jobbade på ett teknikmuseum. Därför vet jag att själva innehållet i blöjan är gjort av ett material som först togs fram till astronauter! Materialet sväller och ser ut som gelé när det får på sig vätska, i ditt fall urin. Du har alltså helt rätt i att det är absorberingsämnena som gör det.

Kanske har just den blöjsorten detta material ganska ytligt, eller så byter du blöjan lite för sällan? Vad tror du själv? Testa ett annat märke och se om det blir likadant. Det är i alla fall helt ofarligt, vad jag har förstått. Skölj bort det när du byter blöja.

• squipp
    Bippa skrev 2008-07-15 14:08:18 följande:
    ja jag har libero så det kan nog vara detska jag byta blöjmärke eller?
    Nja, jag har alltid kört Libero och är väldigt nöjd.

Byta oftare kanske?
  • Catchie80

Det är Libero som släpper ut kristaller. Behöver inte vara pga mycket kiss, den kan va tom, men har han haft den länge så klumpar den liksom ihop sig och släpper ut sådana. Dagis använder dom och sonen har alltid kristaller när han kommer hem. Däremot hjar jag bara sett på de vanliga blöjorna. byxblöjorna släpper inte ut några. Vi kör med Libero byxblöjor.

Bippa skrev 2008-07-15 14:08:18 följande:
    ja jag har libero så det kan nog vara detska jag byta blöjmärke eller?
  • NoXigen

Libero lämnar kristaller vid lite förmycke kis, räcker me 2 skvättar ibland.

Citygross har ett märke som heter bambolina eller liknande som kostar 50 spän och är extremt mycke bättre än andra kända märke om du nu ska byta ts

• Bast

Det kan absolut hända att det kommer kristaller i blöjan, framförallt om den är ordentligt full. Men ett paket (från Libero) blev alldelles fullt av kristaller nästan på en gång jag satte på blöjan. Hörde av mig till Libero, och de bad mig skicka in ett par blöjor och nån kod som finns på paketet, och sen fick jag ersättning för både blöjor och utlägg i form av presentkort.

Under alla år med blöjor (har två barn) så är det faktiskt bara ett paket som varit riktigt uselt, så hör av dig till Libero, och testa nåt paket till om det är så att du är nöjd i övrigt. För kristaller kan komma från flera andra sorter också.

• älvan82

Jag har provat Huggies blöjor nu och de har oxå släppt "kristaller" ibland. Fast då efter en hel natts användning.

• Bippa

ja då kan jag vara lugn att det inte är något annat.

har profsat i henne mer vätska nu under några veckor men då vet ja att det inte är det som felet är.

tack för svar

Svar på tråden Kristaller i blöjan! vad kan det bero på?