lärjunge skrev 2008-09-09 12:09:49 följande:
Ok, jag o maken köpte en bakmaskin, en Kenwood, idag...pga att en begagnad vi köpte på andra hand funkade inte alls bra...Jag har Dena Carpenders kokbok '500 Low-carb Recipes', och den har bröd recept för bakmaskiner!!! Vart hittar man 'psyllium husks' och 'oat bran' och 'vital wheat gluten' ? ***White Bread recept på engelska:-1 cup water1/4 cup oat bran2 tbsp psyllium husks3/4 cup vital wheat gluten1/2 cup vanilla whey protein powder1/3 cup rice protein powder1 tsp salt1 tbsp oil1 tbsp sweetener (Splenda)2 tsp yeastPut the ingredients in your bread machine in the order given and run the machine. Remove the loaf from the machine and bread case promptly to cool.Yeild: About 10 slices, each with 5g carbohydrates and 1g fiber, for a total of 4g of usable carbs and 24g of protein.***
Oat bran, det ar havrekli. Vet att det finns vetekli i Sverige, och du borde kunna anvanda det?
Wheat gluten, det ar sjalva gluten fran vetet. Har gar det att kopa separat for att lagga i nar man bakar med mer fiberrika mjoler som inte jaser lika bra. Vet inte hur det ar i Sverige, om man kan kopa det dar..
Vanilla whey powder: det ar vaniljsmaksatt proteinpulver gjort av mjolkproteiner.
Jasten som anvands har i USA ar torrjast, men ar nog lite mer koncentrerad an den svenska torrjasten.
Risproteiner vet jag inte heller hur det saljs i Sverige, har saljs sanna saker i halsokostaffarer oftast.
Lycka till med bakandet. Beratta garna hur det smakade!