Inlägg från: Socialen |Visa alla inlägg
  • Socialen

LCHF tråden 3

Grådaskig typ

• Socialen
    drömhus skrev 2008-08-04 22:53:08 följande:
    Socialen: äter du tillräckligt mycket fett? Om du äter för mycket proteiner så förhindrar det ketos. Del av Proteiner omvandlas till glukos i kroppen.
    Men SSS rekommenderar ju högproteinkost till personer som är nära målvikt och säger att man ska vara lite noggrannare med kaloriintaget ju närmre mål man är? Oftast ligger min fördelning 65-75/20-30/3-5
  • Socialen
    drömhus skrev 2008-08-04 23:00:39 följande:
    Men han skriver ju också att viktminskningen går saktare ju närmare man kommer. Testa kör striktare i några dagar för att komma i ketos och sen sakta ändra tillbaka kosten då. Kroppen kanske behöver en liten chock för att vakna! "jaha, ska vi bränna fett? Okej!"
    [/citat]

Vad innebär striktare? Antalet gram protein runt min vikt (dvs 67g)? Eller fördelning 75/20/5? Eller något annat?
    JewelGirl skrev 2008-08-04 23:02:00 följande:
    [citat]
    Socialen: Tror visst att tuggummi är hindret för ketos. Kolla på påsen/förpackningen. Det måste vara några sockerämnen/kolhydrater i det?
    Jag ska köpa pepparmyntsolja på apoteket idag och testa istället. Har hört att tuggummin är proppfulla med kolisar, men att de flesta stannar kvar i tuggummit..
  • Socialen

Men för mig har det aldrig varit något problem att tuggummit triggar igång mitt sug att dricka annat, utan min undran är om tuggummit i sig själv kan hämma ketosen?

Nu sitter jag här med min pepparmyntolja och slickar i mig

• Socialen
    JewelGirl skrev 2008-08-05 12:25:42 följande:
    Marry cherry:Du kan ätaaubergineavokadoblomkålbroccolibrysselkålendive sallatfärska gröna bönor (frysta har tydligen högre kolhydrat%)huvudsalladgrön paprika (de andra färgerna har högre kolhydrat%)rättika (kan man tydligen göra "potatis"gratäng på)sparrisspenatvitkålsquashtomatBroccoligratäng är ju inte fy skam. Smakar ju inte riktigt som bara kokt broccoli
    Passa bara tomaterna, innehåller en del kolisar. Likaså lök.
  • Socialen
    Fjällräven skrev 2008-08-05 16:30:00 följande:
    Eller när jag har filéer så marinerar jag dom i olja, sambal oelek, vitlök och soja.Sen in i ugnen på 175 grader och tills dom är klar(med all marinadsås). Lyfter bort kycklingen och häller på grädde och låter det bli till en härlig sås. Salta och peppra.Lite mer drag i den rätten om man gillar det!
    Läste någonstans att soya innehåller mjöl, att man istället ska köra på tamarisoya. Men man behöver ju inte bli fanatisk
  • Socialen

Hej!
    Nu behöver jag er hjälp, för jag står still i vikt. Jag är kvinna, 167 cm lång och väger 67,5 kg. Jag vill ner till 65 kilo.

Hur kan jag bli striktare? Bör jag:

Räkna kalorier noggrannare? Var ska min nivå vara?
    Minska mängden protein? Till vad? 1-1,5g/kroppsvikt?
    Öka mängden fett? Till vad?

Mina kolhydrater har aldrig överstigit 20 g/dag, så det behöver nog inte ändras.

• Socialen

Ja, möjligen för mycket protein

• Socialen
    Maddisen80 skrev 2008-08-06 11:08:53 följande:
    Då får du äta mer fett då
    Det är inte riktigt så enkelt. Det finns ett övre tak för hur mycket du kan äta även inom LCHF, framförallt när du börjar närma dig målvikten. Det är därför jag hoppas att någon som hållt på med LCHF ett tag ska kunna hjälpa mig.

Tips för dig som nybörjare är att gå in på Kolhydrater i Fokus så kan du lära dig mycket om LCHF. Kolla även andra länkar i ts och läs igenom tråden. Då har du en bra kunskapsbas att utgå ifrån, så att det inte blandas ihop med vanlig GI.
Svar på tråden LCHF tråden 3