Inlägg från: Tellus1977 |Visa alla inlägg
  • Tellus1977

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Enligt Nationalencyklopedin är det så här:
    "invandrare, immigrant, person som flyttar från ett land till ett annat för att bosätta sig där en längre tid, enligt folkbokföringen i Sverige minst ett år."

Jag kommer att se min dotter som svensk men man kan ju vara både invandrare och svensk! Min kompis är både svensk, turk och invandrare! Fast jag måste få erkänna att jag ser henne som mer invandrare än min dotter eftersom hon även har behållit kulturen från Turkiet, vår dotter kommer ju leva i den svenska kulturen även om vi även kommer prata en hel del även om Indien! Det är svårt det här men egentligen tycker jag inte att det spelar någon större roll, det som kan bli jobbigt är om andra ser ner på henne för att hon är invandrare och inte ser svensk ut, då blir jag både ledsen och arg i ögat!

• Tellus1977

Umm Elias: Tycker du inte att internationella adoptioner borde finnas eftersom adoptivföräldrarna verkar vara så hemska som berövar barnen allt?

• Tellus1977

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:12:57 följande:

öh, vem har sagt att de är hemska? Jag talar som sagt om de jag känner till och ja, där är de hemska. Sen ser jag inget värde i att generellt spekulera om adoptivföräldrar eftersom jag inte känner tillräckligt av dem.
    Tycker det är precis det du gör! Generellt spekulerar alltså... Du tycker alla adoptivföräldrar ska göra ditten och datten, jag tycker du ska gå föräldrautbildningen för adoption så får du se hur mycket vi får lära oss om hur viktigt det är med bakgrund o.s.v!
  • Tellus1977

Umm Elias:
    Du skrev så här tidigare:
    "Är inte själv adopterad men har adopterade barn i familjen och adopterade vänner. Alla dessa är rånade på sina etniciteter, de har förlorat sin kultur och sin egentligen tillhörighet pga att föräldrarna gett em svenska namn, uppfostrat dem enligt sina svenska traditioner och normer. De har inte adopterat utan köpt sina barn."

Jag kommer att ge min dotter ett svenska namn (vilket många men inte alla adoptivföräldrar gör) men även behålla ett eller båda ursprungsnamnen, dessutom kommer jag uppfostra min doter enligt mina svenska traditioner och normer (men även fira lite indiska högtider m.m.) Tycker du att jag har köpt mitt barn p.g.a det?

• Tellus1977

Ja en hel del iaf om du läser det här: "föräldrarna gett em svenska namn, uppfostrat dem enligt sina svenska traditioner och normer"...

• Tellus1977

Umm Elias:
    Nej, det tycker jag inte att det låter som jag gör, skönt att vi är överens om något iaf...

• Tellus1977

Umm Elias:
    Fast jag tycker nog att du har utryckt dig lite skumt faktiskt om jag får vara ärlig... Visst skriver du att det handlar om dina vänner men ibland så verkar du skriva som om nästan alla, iaf många adoptivföräldrar kör över barnens bakgrund och så tror jag inte att det är idag eftersom vi går utbildningen m.m. Däremot så tror jag tyvärr att det fenomenet kan ha varit vanligare på 70-talet men jag känner inte som många som adopterades då så jag ska nog inte uttala mig om det.

• Tellus1977

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:50:30 följande:

och "många" är inte "nästan alla"!
    Jag tycker att "många" upplevs som mer än hälften av en grupp iaf och då är det inte långt kvar till "nästan alla"... Jag orkar dock inte diskutera detta mer, jag vet iaf att jag kommer att göra så gott jag kan för att min dotter ska få ta del av sitt ursprung och det är det viktigaste för mig! Tack och hej!
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?