• Mara

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Svinto skrev 2008-08-07 07:47:34 följande:
    Taken slog mig- ok, adopterade är invandrare (även om jag har svårt att få in det i skallen) men när de besöker sitt födelseland- är de invandrare där också då då de har svenskt medborgarskap men är med "sina egna"??Hur tänker ni här?Hör egentligen de adopterade hemma någonstanns där de inte kallas som invandrare?
    Jag tror att jag förstår vad du menar, men begreppet invandrare har ju inget att göra med i vilket land man känner sig som hemma. Det talar ju endast om att man inte är född i det land där man bor. Men om man en dag flyttar tillbaka till sitt föelseland, blir man då klassad som invandrare där? Det vet jag inte faktiskt. Kanske beror det på om man fortfarande har medborgarskap i det landet där man föddes?
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-09 23:13:19 följande:

Jag har då inte träffat någon adopterad som tillexempel blivit döpt till ett namn från sin kultur eller från sitt land. Jag förstår inte varför man tror att man har rätt att radera barnets identitet (= kultur) bara för att man adopterar det!
    Då har du inte vidare koll. Det är lag på att man måste behålla ett av barnets ursprungliga namn.
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-09 23:46:06 följande:

För det första inte byta namn. De allra flesta barn har ett namn, man har inte rätt att byta det bara för att man adopterar barnet. Det mest tragiska som finns är adpterade som tror sig vara etniskt svenska, de borde ha en kulturell identitet att vara stolt över.
    Men jösses! Tragiskt med adopterade som tror sig vara etniskt svenska?! Vem är du att bestämma vem som får känna sig som svensk och inte? Ska jag intala mina barn varje dag att de inte är svenskar och inte hör hemma här i Sverige, menar du?
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-09 23:50:27 följande:

Öh, varför skulle man inte höra hemma i Sverige för att man inte är svensk? Nej du ska intala dem att vara stolta och starka och trygga med sin identitet och sitt ursprung!!
    Mina barn är svenska! De har svenskt medborgarskap. Att de är svenska och känner sig som svenskar förhindrar ju inte att de är stolta över sitt ursprung samtidigt.
  • Mara

Tycker att det luktar lite rasism här. Lär barnen deras riktiga modersmål. Lär dem om deras kultur. Tala om för dem att de minsann inte är svenskar. Så kanske vi kan skicka tillbaka därifrån de kom den dagen de fyller 18...

• Mara

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:15:26 följande:

jag tror ni är rädda att ge för mycket av barnets kulturella identitet av rädslan att förlora ert barn. Tro mig det är inte vad detta handlar om, att veta sitt ursprung och vem man är gör människan tryggare och starkare självkänsla. Det ger ven er starkare familjeband.
    Jag tror att det handlar om att många här blir upprörda när någon påstår att adoptivföräldrar köper sina barn och bestjäl dem på deras identitet.
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:21:26 följande:

ja och du verkar inte förstå att detta handlar om de jag har erfarenhet av vilket jag påpekat för dig tre gånger nu.
    Men skriv ett brev riktat direkt till de personerna som det berör istället då! Varför tala om för oss på ett otrevligt sätt hur vi ska bemöta våra barn?
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:24:52 följande:

haha, nu tröttnar jag på dig. Kan det vara så att du tar åt dig så mycket för att du vet med dig att du gjort vad jag beskriver att adoptivbarn mår dåligt av?
    Ja, så måste det ju vara!
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:30:11 följande:

haha, ja jag sprider osanningar för att jag berättar hur adopterade som jag har kontakt med mår. öh...ok........
    Om det var endast det du hade gjort hade vi nog inte tröttnat på dig lika fort.
  • Mara
    Thalis skrev 2008-08-10 00:36:08 följande:
    Pratar du fortfarande om de adopterade du känner eller om oss när du i detta inlägg skriver "ni"?
    Umm Elias har ju redan applåderat dig, så det är helt säkert oss andra som menas.
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:38:40 följande:

Nej jag håller inte med. Du skriver att barnet ska få lära sig och bland annat fira lite indiska traditioner, låter det som om du raderar eller hindrar barnet fårn sitt ursprung? Du kommer inte heller byta namn men ge det ett nytt (varför förstår jag inte men det är upp till dig som förälder).
    Men hallå, nyss skrev du ju att det inte var något värt att ha kvar ursprungsnamnet som andranamn eftersom att andranamn glöms bort. Hur ska du ha det? Nu vet vi ju inte hur vi ska göra. Du måste vara konsekvent om vi ska kunna följa dina regler.
  • Mara
    Thalis skrev 2008-08-10 00:44:59 följande:
    Ja,men bara för att hon filtrerade bort sarkasmen....Sen behöver jag inte någons applåder,ännu mindre hennes.Och bara för det så betyder det inte att jag inte får ifrågasätta hennes vrickade åsikter/anklagelser,eller hur?
    Oj, du missuppfattade nog mitt inlägg. Jag var lite ironisk.
  • Mara
    Milkina cerka skrev 2008-08-11 21:26:45 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-11 21:18:22 följande:
    Menar du kanske som jag att arv är viktigare än miljö?
    Menar du med det att du tycker att det vore bättre om fler barn växte upp på barnhem i sitt ursprunsland hellre än adopteras internationellt?
  • Mara
    Milkina cerka skrev 2008-08-11 22:02:41 följande:
    Har bara mig själv att utgå ifrån, men för min del fungerade inte detta med adoptionen. Det kommer att ta resten av mitt liv med terapi att ordna upp det.Så om man får det som jag haft det, säger jag instinktivt nej till internationell adoption trots att förnuftet naturligtvis säger ja.
    Okej, då förstår jag. Vad hade du, som adopterad, önskat att dina föräldrar hade gjort annorlunda?
  • Mara
    Milkina cerka skrev 2008-08-11 22:11:13 följande:
    Att min mamma hade behandlat mig bättre, att man inte varit ett uttalat andrahandsalternativ, att man fått vara sig själv, bra på helt andra saker än hon o. uppmuntrats till att utveckla sin talang. Att hela tiden känna sig otillräcklig är jobbigt i längden.Haft en mamma som sagt ifrån när "mormor" säger att jag inte är hennes barnbarn..Hoppas det räcker.
    Tack för ditt svar. Beklagar verkligen att du inte fick en bättre uppväxt.
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?