Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
Rent formellt är förstås alla som föds i ett annat land och sedan flyttar hit invandrare. Sedan hade jag för mig att det där med andra generationens invandrare ändrats, åtminstone i SCB:s statistik, men jag kan ha fel. Tidigare var det i alla fall så att man räknades som invandrare om man hade minst en utlandsfödd förälder. Det skulle i så fall betyda att inte bara jag (född i Canada av svenska utlandsboende föräldrar) och min dotter (adopterad från Ukraina), utan även min son (mitt biologiska barn med min kärnsvenske man) skulle vara invandrare. I vår familj finns alltså bara en svensk. Inte syns det direkt på någon av oss heller. Sonen är en blåögd lintott, själv är jag väl lite för kort och i avsaknad av blå ögon för att vara "typiskt" svensk och dottern är snäppet mörkare än genomsnittssvensken, men mer än så är det inte.
På ett sätt tycker jag att det är lite fånigt att kalla oss alla tre för invandrare. Samtidigt är det bra. Om jag och mina barn kan representera invandrarbegreppet så tappar det snart sitt innehåll. Det går inte att prata om ivandrare som vare sig "annorlunda" eller som en enhetlig grupp om en sådan som jag ingår, sida vid sida med somaliern som kom hit i förrgår. Allt som kan sätta käppar i hjulet för människor som vill dela upp befolkningen i VI och DOM är väl egentligen bra.