Inlägg från: Tusentand |Visa alla inlägg
  • Tusentand

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Min bästa väninna är adopterad och hon ser sig inte som invandrare, varför skulle hon? Hon har inte invandrat.. Men hon bryr sig heller inte om sitt hemland, utan ser ju sig som svensk, hon beter sig som en svensk och har svenska föräldrar..
    Men jag kan förstå att en del adopterade som har tex biologiska adopterade syskon kan bli mer fästa vid sitt ursprungsland och känna sig som tex kineser..
    Fast adopterade är inte invandrare..

• Tusentand

Umm Elias skrev 2008-08-10 16:46:13 följande:

Är hon adopterad inom sverige ska/kan hon väl knappast se sig som invandrare?Diskussionen handlar snarare om dem som invandrat genom adoption, alltså utlandsfödda..
    Hon är adopterad från thailand..........
  • Tusentand

Umm Elias skrev 2008-08-10 17:02:17 följande:

så hon har alltså invandrat hit =) Du skrev att hon inte gjort d :)!
    Nej, hon har ju inte invandrat hit.. hon har ju inte utvandrat heller.. hon har blivit adopterad från en mamma till en annan.. sen att dom mammorna bor i olika länder är ju en annan sak.. tycker det är olika saker, och det gör hon med..
    Och hon är definitivt ingen invandrare, oavsett om det har negativ klang eller inte..
  • Tusentand
    meimei skrev 2008-08-08 13:13:03 följande:
    Hm...jag undrar hur dottern kommer att se på sig själv. Vi bor i södra Sverige och här om dagen skulle hon titta på Långben på DVD. Jag skulle hjälpa henne att sätta på rätt språk (vilket hon annars brukar göra själv), då säger hon:" Mamma, jag vill inte ha det på svenska, jag vill ha det på skånska!"Kom på att det var Danska hon brukade lyssna på!
    Härlig kommentar.. Min son vill också ha det på andra språk, speciellt språk som "bruna" pratar på (han har precis kommit på att han är mer brun än mamma som är vit) =)
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?