Inlägg från: Raspberry81 |Visa alla inlägg
  • Raspberry81

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Jag skulle vilja opponera mig mot termen "vill inte arbeta". Det är väldigt många invandrare som vill arbeta men har svårt att få arbete. Det finns folkslag som är mer eller mindre diskriminerade på arbetsmarknaden.

Har Ni adopterade upplevt att ni haft svårt/are att få arbete pga att ni är adopterade/invandrade? Jag tror det svåra för en del invandrare (som inte är adopterade), är att arbetsgivarna plockar bort de redan vid första urgallringen. De kommer inte på intervju ens.

• Raspberry81

Fast det är lite knepigt att känna sig stolt över sitt "ursprung" om man kom hit som ettåring & inte haft kontakt med sitt biologiska ursprung sedan man var nyfödd. Det är väl det detta handlar om, känner man sig som invandrare när man är adopterad? Man är antagligen (med vissa undantag) uppvuxen i den svenska kulturen med sina FÖRÄLDRAR som bor i sverige!

Umm Elias skrev 2008-08-10 19:53:24 följande:

Fast det är ju detta som ska bekämpas, alltså att man ska vilja känna sig som alla andra och inte vara annorlunda. Man ska kunnna vara från ett annat land utan att känna sig annorlunda. Man ska få vara tolt över sitt ursprung utan att känna sig utpekad. Om folk pekar ut invandrare och utlandsfödda kommer dessa "tonåringar" aldrig kunna känns sig som sig själva samtidigt som de känner sig som alla andra.Om man helt enkelt bara accepterar att det finns idioter som inte anställer dem med annorlunda eller utländska namn till exempel så kommer det ju aldrig bekämpas. Kommer min son inte få ett arbete/bostad eller annat pga sitt namn vill jag inte att han ska arbeta/bo där ändå.
  • Raspberry81

Va? är det sant?

Vad hade de för syn på adopterade? (om du vill dela med dig)

Problemfyllda, grubblare, psykiskt instabila är saker jag har hört att en del tror om adopterade.

mammatillvictor skrev 2008-08-10 20:31:15 följande:
    Nej, aldrig har jag känt det så, tvärtom! Det är ett jobb jag vet att jag inte fick det pga att jag är adopterad och de ska jag stämma, var rätt nyligen....det var en instans syn på adopterade som gjorde att jag inte passade där, fast det värsta var väl egentligen enligt dem att jag adopterat barn också.....
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?