Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Nu har jag läst om den där boken i flera trådar, får skriva upp den på min inköpslista. Tack så mycket!

Emeli skrev 2008-08-11 18:25:38 följande:
    Hagström, Charlotte(2006): Man är vad man heter. Namn och identitet, som i sin tur bl.a. refererar till Wilkinson, Sook & Nancy Fox (2002): After the Morning Calm. Reflections of Korean Adoptees. Detroit: Sunrise Ventures, MI.Ursäkta att jag inte uppgav någon källa. Var lite bekväm i den sena timmen.
  • Milkina cerka

Allmänt - För min del ses jag oftast som konstig när jag i n t e känner mig helyllesvensk. Jag är varken eller o. hör inte hemma någonstans :( istället.

• Milkina cerka
    mammatillvictor skrev 2008-08-11 20:40:19 följande:
    jobbigt att känna så
    Det är det, man passar inte riktigt in på ngtdera stället.
    Här pga utseende o. hur man blivit behandlad, där iom att man inte har ngt språk kvar(läs språket man hade blev inte underhållet).
    Tyvärr är jag nog ganska bitter .
  • Milkina cerka

Umm Elias skrev 2008-08-11 20:42:00 följande:

Jag kan inte förstå varför folk tycker att du ska känna dig som svensk när du faktiskt inte är det i ursprunget! Du hör hemma på båda platserna (om dina föräldrar tillåtit detta och inte försökt gömma ursprungskulturen för dig).
    Hah, tillgång till mina papper fick jag inte förrän i vuxen ålder. Prata om det gick inte alls, så gömt är inget dumt ord.
  • Milkina cerka

Umm Elias skrev 2008-08-11 21:04:27 följande:

Jag tror på fakta och biologi. Det är skillnad på natinalitet och ETNICITET (som du ej kan bestämma själv utan föds in i).
    Är biologist jag med.
  • Milkina cerka
    Milkina cerka skrev 2008-08-11 21:07:13 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-11 21:04:27 följande:
    Är biologist jag med.
    Nu skickade jag för fort, förtydligar mig med att jag tror att biologi är viktigare än något annat som har med detta att göra om än inte allt.
  • Milkina cerka

Umm Elias skrev 2008-08-11 21:18:22 följande:

bilogisk härkomst och biologiskt urspurng, vad trodde du? Läran om fossiler?
    Menar du kanske som jag att arv är viktigare än miljö?
  • Milkina cerka

Har bara mig själv att utgå ifrån, men för min del fungerade inte detta med adoptionen. Det kommer att ta resten av mitt liv med terapi att ordna upp det.
    Så om man får det som jag haft det, säger jag instinktivt nej till internationell adoption trots att förnuftet naturligtvis säger ja.

Mara skrev 2008-08-11 21:57:38 följande:
    Menar du med det att du tycker att det vore bättre om fler barn växte upp på barnhem i sitt ursprunsland hellre än adopteras internationellt?
  • Milkina cerka

Att min mamma hade behandlat mig bättre, att man inte varit ett uttalat andrahandsalternativ, att man fått vara sig själv, bra på helt andra saker än hon o. uppmuntrats till att utveckla sin talang. Att hela tiden känna sig otillräcklig är jobbigt i längden.
    Haft en mamma som sagt ifrån när "mormor" säger att jag inte är hennes barnbarn..

Hoppas det räcker.

Mara skrev 2008-08-11 22:05:16 följande:
    Okej, då förstår jag. Vad hade du, som adopterad, önskat att dina föräldrar hade gjort annorlunda?
  • Milkina cerka

Svar på inl. 286-88: Pappa gav mig mina papper sedan mamma gått bort, han uppmuntrade mig från dag ett när jag berättade om att jag skickat in uppgifterna till programmet.
    Han var med ner första gången vi var nere.

Behöver jag säga ngt annat än att han är världsbäst?

• Milkina cerka

Umm Elias: För min del gav min mor mig mitt namn eftersom hon hade hand om mig mina 4 första månader i livet.
    Det betyder "minne" eller ngt liknande o. är idag oerhört viktigt för mig idag.
    När jag sa att det var Spomenka när min syster ringde till mig första gången grät hon av lycka - det är ju den jag är för alla där nere, det är ju j a g .

• Milkina cerka
    Nericia skrev 2008-08-12 14:49:19 följande:
    alla har vi olika behov. en del vill veta av sina rötter, och leta upp sin familj andra inte. man måste kunna acceptera att vi alla är olika och tycker och tänker olika.
    Ja, vi är olika individer med olika behov, tyvärr känns det _för mig_som att detta med adopterade o. deras situation här i landet skönmålas väldigt mycket, men det är ju vad jag tycker .
  • Milkina cerka

Thalis o. Nericia: Kanske det verkar så för de flesta av oss som i någon mån varit inblandade, kanske känner det som att "den andra sidan" menar den med andra erfarenheter än de egna får komma mest tilltals?

• Milkina cerka

Ni här gör ENORMT mycket mer för era barn än vad det gjordes för mig. Hoppas ni här tar det för det beröm det är .

Flera av er har fått stå ut med mitt gnäll tidigare o. sanningen är den att jag är rätt förvånad över att ni inte bett mig hålla mun .

• Milkina cerka

Klart man vill göra allt för sina barn, att de blir trötta på en hör liksom till konceptet , adopterad el. ej.
    Anar inte hur många ggr jag har funderat på vad hon tänkte på, hon som skulle föreställa min mamma..
    Hoppas att mina också känner att jag/vi gjort allt för våra

Thalis skrev 2008-08-12 18:05:43 följande:
    Dina upplevelser är inte gnäll !Och jag tror att flera av oss uppskattar att du berättar för oss om detta samtidigt som man blir ledsen över att du fått uppleva sådant!Jag vill att min dotter ska kunna titta tillbaka och säga att hon vet att hennes pappa och jag gjorde allt för henne och hennes lillebror.Tror nog att mina barn kommer att vara rätt trötta på oss när de växer upp men jag hoppas att detta inte har något att göra med dotterns adoption....
  • Milkina cerka
    Esperando skrev 2008-08-13 23:01:43 följande:
    Varför skulle vi be dig om det? Vi vill ju höra hur det är att vara adopterad.Vi sitter trots allt i samma båt fast i olika ändar
    Ja, det är ju sant.
    Var mest rädd för att ni tycker att jag ser för negativt på internationell adoption(el. eg. på adoption som sådan).
    Att så många av er blir förfärade av det jag berättar ser jag bara som positivt .
  • Milkina cerka
    mammatillvictor skrev 2008-08-14 17:44:42 följande:
    Ja, men återigen så handlar det ju om HUR man säger något och att man är öppen för att det finns olika sidor och upplevelser, det finns inte EN sanning Och du har negativa upplevelser av att vara adopterad vilket är mycket ledsamt och andra, inkl jag själv har väldigt positiva upplevelser kring detta med min egen adoption och även upplevelsen att själv få äran att adoptera ett barn.
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?