-
Jag tror på personliga val ! Och känner de sig som svenskar så har jag ingen rätt att trycka deras ursprung ner i halsen på dom!!!Umm Elias skrev 2008-08-11 20:59:19 följande:samma sak med dem som invandrat med hela familjer el i vuxen ålder? -
Biologi?Umm Elias skrev 2008-08-11 21:04:27 följande:Jag tror på fakta och biologi. Det är skillnad på natinalitet och ETNICITET (som du ej kan bestämma själv utan föds in i). -
Tack för förklaringen! Precis som du har även jag gått i skolanUmm Elias skrev 2008-08-11 21:08:29 följande:"Biologi är vetenskapen om livet och livets processer. En biolog studerar hur livet fungerar och är uppbyggt."
Nu var det inte det jag menade....... -
Jag vill veta vad du menar med biologi i adoptionssammanhang?Umm Elias skrev 2008-08-11 21:15:35 följande:så vad menade du? -
Hur så är du paleontolog?Umm Elias skrev 2008-08-11 21:18:22 följande:bilogisk härkomst och biologiskt urspurng, vad trodde du? Läran om fossiler? -
Förstår då inte din fråga om fossiler?Umm Elias skrev 2008-08-11 21:23:58 följande:Inte det minsta. -
Och det har du bestämt?Umm Elias skrev 2008-08-11 22:36:05 följande:Nej om ni inte är intresserade är det förmodligen fel på adoptivföräldrarna som inte gjort er intresserade av ert ursprung och er härkomst. De flesta (om inte alla) borde vara intresserade av att veta var de kommer från och vilka de är.
Alltså att alla ska vara intresserade av ursprunget? -
Detta är väldig OT men jag är så nyfiken.
Umm Elias: Du verkar tycker att det är biologi och biologiskat ursprung som avgör nationalitet och etnicitet(det sista kan jag gå med på).
Låt mig ta min son som exempel!
Han är född i Sverige,hans biologiska pappa(min man) är Isländsk/Svensk(fast han anser sig vara svensk). Sonen ser "svensk" ut.
Hans biologiska mamma(jag) är född på Dominikanska republiken av föräldrar födda på Dominikanska, men med mor- och farföräldrar som härstammar från Colombia/tyskland och Italien samt Spanien/Dominikanska republiken(en blandning av afrikan,europé och Indian).
Var hör min son hemma enligt din teori?
-
Verka tycka ska det ståThalis skrev 2008-08-11 23:07:40 följande:Detta är väldig OT men jag är så nyfiken.Umm Elias: Du verkar tycker att det är biologi och biologiskat ursprung som avgör nationalitet och etnicitet(det sista kan jag gå med på).Låt mig ta min son som exempel!Han är född i Sverige,hans biologiska pappa(min man) är Isländsk/Svensk(fast han anser sig vara svensk). Sonen ser "svensk" ut.Hans biologiska mamma(jag) är född på Dominikanska republiken av föräldrar födda på Dominikanska, men med mor- och farföräldrar som härstammar från Colombia/tyskland och Italien samt Spanien/Dominikanska republiken(en blandning av afrikan,europé och Indian).Var hör min son hemma enligt din teori?
-
Jag vet att du förde diskussion med Nericia, men jag måste nog säga att jag upplever det som tvärtom.Milkina cerka skrev 2008-08-12 15:52:39 följande:Ja, vi är olika individer med olika behov, tyvärr känns det _för mig_som att detta med adopterade o. deras situation här i landet skönmålas väldigt mycket, men det är ju vad jag tycker .
Det mesta jag fått höra om adoption har varit negativt
Under en tid så övervägde vi att inte adoptera alls eftersom vi blev rädda att vårt barn skulle ha alla dessa problem som många vi ge alla adopterade och vi trodde att vi skulle få ett barn som skulle hata oss i slutändan.
Tur för oss att vi också hade goda erfarenheter om adoption, annars hade vi inte haft vår dotter! -
Dina upplevelser är inte gnäll !Milkina cerka skrev 2008-08-12 16:53:26 följande:Ni här gör ENORMT mycket mer för era barn än vad det gjordes för mig. Hoppas ni här tar det för det beröm det är .Flera av er har fått stå ut med mitt gnäll tidigare o. sanningen är den att jag är rätt förvånad över att ni inte bett mig hålla mun .
Och jag tror att flera av oss uppskattar att du berättar för oss om detta samtidigt som man blir ledsen över att du fått uppleva sådant!
Jag vill att min dotter ska kunna titta tillbaka och säga att hon vet att hennes pappa och jag gjorde allt för henne och hennes lillebror.
Tror nog att mina barn kommer att vara rätt trötta på oss när de växer upp men jag hoppas att detta inte har något att göra med dotterns adoption.... -
Nu till den ursprungliga frågan...
Jag vet inte vad min dotter kommer att se sig som MEN jag gissar att hon kommer att vara både latinamerikan och svensk då hon uppfostras av en latinamerikan mamma och en svensk pappa.
Och även vår son som är född här i Sverige och ser "svensk" ut kommer nog att vara både ock...