Inlägg från: Umm Elias |Visa alla inlägg
  • Umm Elias

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Du är verkligen guld värd! Extremt bra tips!

Emeli skrev 2008-08-10 00:52:51 följande:
    A pro på språk - det finns språkkurser för vuxna i de flesta språk som talas i våra barns ursprungsländer. Rekommenderas under den lååånga väntetiden. Ovärderligt att kunna en del när man kommer till landet, och för att sedan kunna stötta sitt barn, både under den första tiden och senare när barnet deltar i modersmålsundervisningen. Våra barns ursprungsspråk var ju spanska, och vi anmälde oss till en nybörjarkurs på studieförbund när vi anade att det skulle bli aktuellt med Colombia för vår del. Maken fick snart fullt upp med annat, men jag fortsatte, gick över till Komvux och läste så småningom spanska på universitetsnivå. Kanonroligt! Som språklärare fick jag dessutom ett helt nytt ämne att undervisa i.Fler och fler kurser startas i t.ex. kinesiska. Är lite sugen på att anmäla mig .
  • Umm Elias

att ha vetskapen om att det finns adoptivföräldrar som är villiga att göra allt för sitt barn gör att jag kan lämna tråden med lugn för natten. Blev orolig för barnen hos de föräldrar som tillbringat de senaste timmarna med att försvara dem som raderat barnets ursprungskultur.

Om ni nu hade gått dessa föräldrakurser borde ni hålla med mig, inte tjafsa emot mig.

Godnatt och ha en fortsatt trevlig helg! (speciellt du Indras dotter!)

• Umm Elias

Såvitt jag vet så bestämmer man sällan sitt eget namn. Mina föräldrar gav mig och mina syskon v¨åra namn som barn och vi har inte haft något val, varför ska adoptivbarn behandlas annorlunda? De har fått namn som bebeisar (de flesta) och det är vad de heter, sen om de vill byta namn som vuxna är det upp till dem, precis som jag kan byta namn nu om jag vill.

mammatillvictor skrev 2008-08-10 11:22:58 följande:
    Alla adopterade vill inte heta eller bli kallad sitt ursprungsnamn! Jag vill det inte och inte någon jag känner (känner många många många adopterade) har inte velat det heller. Att man ger sitt barn ett svenskt namn eller ett namn som inte är barnets ursprungsnamn som tilltalsnamn betyder inte att man raderar barnets identitet eller kultur alls. Min bror fick heta sitt ursprungsnamn även i Sverige och jag känenr flera adopterade barn idag som heter sitt ursprungsnamn också.
  • Umm Elias

Jag är också lärare i svenska som andraspråk och på högsolan här lär man ut att adopterade inte har rätt till modersmålsundervisning :S

Emeli skrev 2008-08-10 15:21:44 följande:
    Mina barn var bebisar när de kom till Sverige. Pojken har aldrig varit intresserad av hemspråksundervisning (heter numera modersmål). Han kände ungefär som mammatillvictor, och givetvis respekterade vi detta. För vår dotter har det däremot varit viktigt att lära sig spanska. Eftersom jag själv också kan det språket har det varit lätt att stötta. Vi har dessutom släktingar som bor i Spanien stora delar av året så dottern har fått många chanser att öva sin spanska.Håller fullständigt med om att det är viktigt att vara lyhörd för vad barnen själva vill. Trots att jag är lärare kommer jag inte ihåg när bestämmelsen om rätt till modersmålsundervisning för adopterade infördes. Det är helt klart ett antal år sedan. OBS att alla rektorer inte känner till detta och säkert försöker slingra sig för att slippa kostnaden. Av den anledningen är det bra att känna till var denna rättighet står (Grundskoleförordningen kap 2 §§ 9 - 14). Läs gärna på www.skolverket.se. Observera också att det gäller skolbarn - jag tror inte förskolebarn har samma rättighet även om jag vet att det finns förskolebarn som har fått modersmålsundervisning också. I de fallen handlar det nog mer om rektorernas goda vilja, plus god ekonomi i kommunen. Någon förskollärare kanske kan hjälpa till och reda ut vad styrdokumenten säger?
  • Umm Elias

Är hon adopterad inom sverige ska/kan hon väl knappast se sig som invandrare?

Diskussionen handlar snarare om dem som invandrat genom adoption, alltså utlandsfödda..

Tusentand skrev 2008-08-10 15:26:30 följande:
    Min bästa väninna är adopterad och hon ser sig inte som invandrare, varför skulle hon? Hon har inte invandrat.. Men hon bryr sig heller inte om sitt hemland, utan ser ju sig som svensk, hon beter sig som en svensk och har svenska föräldrar.. Men jag kan förstå att en del adopterade som har tex biologiska adopterade syskon kan bli mer fästa vid sitt ursprungsland och känna sig som tex kineser..Fast adopterade är inte invandrare..
  • Umm Elias

men man är oftast utlandsfödd och har invandrat.

cissi24 skrev 2008-08-10 16:49:24 följande:

Anser inte att man är invandrare när man är adopterad. Enligt MIG är det helt olika saker.Hur kan man ens jämnföra dessa två saker.
  • Umm Elias

Folk här i tråden beter sig som om det skulle vara ngt dåligt att vara invandrare?

• Umm Elias

öh "väldigt många" sköter sig väldigt bra skulle jag vilja säga, sen har du en utpekad minoritet som inte gör det.

cissi24 skrev 2008-08-10 16:56:33 följande:
    Självklart är det inget dåligt att vara invandrare men eftersom det finns många i sverige och väldigt många inte sköter sig speciellet bra så har det fått en negativ klang.Där jag bor är de flesta inte intersserade att arbeta eller lära sig det svenska språket. Plus att de begår många brott. Så därför förstår jag det negativa i det.Och då menar jag invandrare inte personer som är adopetarde.
  • Umm Elias

så hon har alltså invandrat hit =) Du skrev att hon inte gjort d :)!

Tusentand skrev 2008-08-10 16:56:38 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-10 16:46:13 följande:
    Hon är adopterad från thailand..........
  • Umm Elias

Men alltså är hon född i Sverige eller har hon bytt land? _En person som bytt land vare sig man gjort det som bebis eller vuxen har invandrat, det är bara att acceptera :)

Tusentand skrev 2008-08-10 17:11:59 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-10 17:02:17 följande:
    Nej, hon har ju inte invandrat hit.. hon har ju inte utvandrat heller.. hon har blivit adopterad från en mamma till en annan.. sen att dom mammorna bor i olika länder är ju en annan sak.. tycker det är olika saker, och det gör hon med..Och hon är definitivt ingen invandrare, oavsett om det har negativ klang eller inte..
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?