Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
Du är verkligen guld värd! Extremt bra tips!
Du är verkligen guld värd! Extremt bra tips!
att ha vetskapen om att det finns adoptivföräldrar som är villiga att göra allt för sitt barn gör att jag kan lämna tråden med lugn för natten. Blev orolig för barnen hos de föräldrar som tillbringat de senaste timmarna med att försvara dem som raderat barnets ursprungskultur.
Om ni nu hade gått dessa föräldrakurser borde ni hålla med mig, inte tjafsa emot mig.
Godnatt och ha en fortsatt trevlig helg! (speciellt du Indras dotter!)
Såvitt jag vet så bestämmer man sällan sitt eget namn. Mina föräldrar gav mig och mina syskon v¨åra namn som barn och vi har inte haft något val, varför ska adoptivbarn behandlas annorlunda? De har fått namn som bebeisar (de flesta) och det är vad de heter, sen om de vill byta namn som vuxna är det upp till dem, precis som jag kan byta namn nu om jag vill.
Jag är också lärare i svenska som andraspråk och på högsolan här lär man ut att adopterade inte har rätt till modersmålsundervisning :S
Är hon adopterad inom sverige ska/kan hon väl knappast se sig som invandrare?
Diskussionen handlar snarare om dem som invandrat genom adoption, alltså utlandsfödda..
men man är oftast utlandsfödd och har invandrat.
cissi24 skrev 2008-08-10 16:49:24 följande:
Folk här i tråden beter sig som om det skulle vara ngt dåligt att vara invandrare?
öh "väldigt många" sköter sig väldigt bra skulle jag vilja säga, sen har du en utpekad minoritet som inte gör det.
så hon har alltså invandrat hit =) Du skrev att hon inte gjort d :)!
Men alltså är hon född i Sverige eller har hon bytt land? _En person som bytt land vare sig man gjort det som bebis eller vuxen har invandrat, det är bara att acceptera :)