• Väntarochlängtar

Vad betalar man en barnflicka/hundvakt?

Hej!

Jag får hjälp av en tjej på 16 år som går Barn och ungdomasprogrammet, en jättegullig och duktig tjej som hittills har avlastat mig genom att gå ut med vår hund men tänkte fråga henne om hon kan tänka sig att hjälpa oss med tvillingar ibland också...

Vad är rimligt att betala en tjej på 16 år? Vill inte utnyttja henne men inte heller "överbetala" henne...
    Ska man betala henne per timme, per tillfälle eller per hundpromenad? Vad är rimligt att betala för en hundpromenad? Vad är rimligt att betala i timmen om hon hjälper till med barnen??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad betalar man en barnflicka/hundvakt?
  • Annika 1983

när jag var 16 och jobbade på ica så fick jag 45 kr i timmen... men så kanske man inte ska räkna heller.. det e svårt det där

• Heather

Tycker hon ska få betalt per timme. 60:- per timme e helt ok om du tycker att hon gör ett bra jobb. 10:- hit eller dit spelar väl ingen större roll men nånstans där runtikring...

För hundpromenad beror det väl lite på hur länge du vill att hunden ska rastas och hur "jobbig" hunden e...men en sisådär 50:- tycker jag väl e ok för en 30-60 min promenad.
    Betyder inte att hunden e "mer" värd än barnet utan för att jobbet e lite annorlunda än att kanske sitta och titta på tv en fredagkväll när barnen sover om du missförstår mig rätt. Men ska hon på "utflykt" med tvillingar tycker jag kanske att hon kan får en extra slant för "besväret".

• tinsen

Fråga tjejen hur mycket hon vill ha och hur ofta hon vill ha betalt osv. Du och din sambo måste givetvis ha satt ett pris att komma med ifall hon begär förmycket eller om hon säger "jag vet inte". Hur mycket hom ska ha betalt beror lite på om hon ska ta hand om bägge barnen själv eller om hon bara hjälper dig likaså när det gäller hunden. Vad är det för hund? Vad kräver hunden? Behöver den rastas flera timmar om dagen eller är det en hund som bara behöver komma ut för att rastas och promenera lite?

Tänk även att för en tjej på 16år så betyder helgerna mer är vardagarna. Sätt upp olika priser för vad hon gör och när på dagen.

• kazzer

Vi betalar 60 kronor i timmen till en tjej när hon sitter barnvakt åt vår son, vi betalar per gång och brukar avrunda uppåt.

• Väntarochlängtar

Tinsen-Jag tror att om jag skulle fråga henne så skulle hon säga" Nej det behövs inte" eller "Jag vet inte" så som du säger så får jag och min man bestämma oss för ett "maxpris". Hon ska inte ta hand om tvillingarna själv ( det klarar ju knappt jag av själv.. ) och när det gäller hunden är så det rastning som gäller, gärna en timmes promenad så min hund (se bild) får känna att uppmärksamheten riktas BARA på honom...

Kazzer-har du barnvakt då och då eller hela dagar..?En hel dags jobb med 60 kr/tim blir ju 480 kr och det är ju knappt så jag skulle få ut det i handen själv om jag jobbar inom vården och är nästan 20 år äldre.
    Är inte 60kr/tim för mycket om hon skulle jobba en hel dag? *funderar*
    Lek med tanken att hon skulle jobba för mig en hel månad 8 tim om dagen, det blir 9600 kr! OM man räknar så så blir det för mycket pengar tycker jag..Vad tycker ni andra?

• Norrlandsmorsan

Fråga vad hon begär bara.....

Det du tycker är mycket kanske hon tycker är för lite eller tvärtom...

• nelly 1

när vi var hundvakt så var vovven här hela dagen och vi fick 50kr/dag trotts allt kostar det inte så mycket att ha dom på hunddagis...
    vovven var hos oss 7.15-17.15...

• nelly 1

oj läste inte tillräckligt noga för att få med att hon skulle hjälpa till med TVILLINGARNA...
    så vi stryker mitt inlägg

• emmye

jag har en liten tjej på 13 som går med våran lilla vovve...hon e ute en timme vi ger henne 30 kronor vilka tycker e mycket....det e jätte svårt att veta vad som e rätt "betalt"....men en 60 spänn tycker jag e bra.....

• kazzer

Väntar och längtar:

Vi har bara barnvakt då och då.

Om man leker med tanken att man skulle ha hjälp 8 timmar om dagen i en månad då måste man ju börja betala arbetsgivaravgifter och sociala avgifter och då blir det ju ännu dyrare. Då vore det ju bättre och billigare att ha en au-pair och följa de regler som gäller för det.

Jag tycker väl att man kan betala lite mindre om det handlar om hela dagar. Då blir det ju lite pengar ändå, men om det är bara några timmar så blir slutsumman så futtig med en låg timpeng.

Ja, det är klurigt det där med pengar ......

• Ida 3

Jag har själv aldrig anlitat barnvakt men mina föräldrar gjorde det när vi var små och de betalade en total summa på ca 200 kr/kväll. Det kan jag tycka är rimligt.

• Rebekka

50 spänn i timman för att vara barnvakt är väl lagom, ni får tänka er att en vuxen kanske har 70 spänn för sitt jobb. Dessutom om hon ska passa en helgkväll så bjud på läsk och chips eller godis. För hunden har jag inget vettigt förslag, men mindre än för barnen tycker jag, då barnen är trots allt två

Svar på tråden Vad betalar man en barnflicka/hundvakt?