• MollyJones

Anknytningsteori

Jag har förstått att teorierna om anknytning utvecklas och revideras och är lite nyfiken på vad som är "det senaste" eller om olika forskare har olika teorier. Har inte läst så mycket om anknytning specifikt, men vet att här finns en massa pålästa, intresserade människor. Tror man att nyfödda knyter an till en person i taget eller flera samtidigt? Hur många? När? (Ja, jag ska läsa böcker också )

Är det någon som läst "Anknytningsteori : betydelsen av nära känslomässiga relationer" av Anders Broberg mfl? Verkar vara den senast på svenska, kom ut 2006?

• Svar på tråden Anknytningsteori
  • Fru Dina

Jag har läst boken och kan rekommendera den.
    Det var ett tag sen nu så jag minns inte allt i detalj. Bland det jag kommer ihåg mest var det att ett barn "rangordnar" sina anknytningspersoner, där den som är högst rankad av de eventuellt närvarande personerna är den barnet tyr sig till vid ett skarpt läge - ju skarpare (smärta, rädsla etc) ju viktigare är detta. Den högst rankade är ofta mamman (men det behöver inte vara så), och det beror väl på att det är där anknytningen startar. Det är en del av det jag tror att jag minns. Vet inte riktigt om det var relevant för din fråga. Och jag kan ju ha gjort egna tolkningar o lagt till o dragit ifrån eftersom det var ett tag sen jag läste den...

• Flickan och kråkan

Låter som jag tänker mig det hela helt ovetenskapligt Kanske ska ta och läsa den då.

Tror ni Hallonpaj är på semester. Brukar ha koll på sånt här

• tristania

Jag borde nog läsa den boken Låter intressant. Tack för tips

• PrettyUgly

Jag ska faktiskt strax till biblioteket och hämta den. Kan rapportera sen när jag har läst den

• MollyJones

Tack fru Dina! Rangordning verkar ganska logiskt tycker jag, märker på sonen att det finns fler än jag som funkar men även om pappa tröstar när han är ledsen så vill han ändå till mig också efter en liten stund. För att avsluta tröstet, liksom.

Vi ser fram emot rapport från PrettyUgly också. Hur tänker du dig det, Frösöblomster?

• Flickan och kråkan
    MollyJones skrev 2008-07-17 21:21:57 följande:
    Tack fru Dina! Rangordning verkar ganska logiskt tycker jag, märker på sonen att det finns fler än jag som funkar men även om pappa tröstar när han är ledsen så vill han ändå till mig också efter en liten stund. För att avsluta tröstet, liksom.Vi ser fram emot rapport från PrettyUgly också. Hur tänker du dig det, Frösöblomster?
    Som fru dinas sammanfattning - barnet kan anknyta till flera, men rangordnar (precis som vuxna), eller missförstod jag din fråga nu?
  • VTS

Hejsan!!
    Jag har läst den.
    Så som jag uppfattad det, så finns det en primär anknytnigs person. Som alltså är det första. Sen kan barnet knyta ann till flera. Ca 3-5 perssoner, Men dom kommer alltså i rangordning. Tänk att jag precis läst ut den och endå har man tappat så mycket av infot redan :)

• MrsFreckles

Kallar mig inte AP men gillar att läsa olika teorier så om det finns fler tips så tar jag tacksamt emot. Är boken som nämns den enda svenska? Läser gärna på engelska också. Har precis börjat läsa Our babies  - Ourselves (tror jag den heter men vet inte om den handlar så mycket om anknytningsteori?!)

• MuminMy

kan verkligen rekommendera spädbarnets psykologi i redaktion av Philip Hwang också - inte specifikt anknytningsteori men mycket runt omkring det

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Tygtiiger

Brobergs bok är väldigt bra, läs den. Du kan läsa valda kapitel eller hela boken rakt av, den är väldigt rak på sak och grundlig men lättbegriplig.

Svar på tråden Anknytningsteori