zelia skrev 2008-07-30 20:51:36 följande:
Jag får lite ångest ifall det är de 5 första minutrarna som är avgörande för bondingen. Mina tvillingar hade en mardrömsförlossning. Prematurt, hotande syrebrist och sugklocka. Ettan hann jag inte se, de sprang ut med honom direkt. Tvåan fick ligga tre sekunder på min mage medan de avnavlade, sedan försvann han med. Det tog ett halvt dygn innan jag fick röra barnen . Den ena tvillingen utreds nu för autism och jag kan inte släppa det här med ifall förlossningen och separationen påverkat det hela.
Om man läser Broberg et al:s bok "Anknytningsteori - om vikten av nära, personliga relationer" så kan du vara helt lugn. Det är en bra och lättläst bok som sammanfattar (på svenska!) den aktuella anknytningsforskningen, och alla verkar vara rörande överens om att barn måste forma NÅGON form av anknytning under sitt första levnadsår för att kunna fungera normalt - men om man bara har någon anknytning att bygga på så kan man utnyttja den för att sedan gå vidare - "reparera" en otrygg anknytning till en trygg osv.
De första minuterna verkar vara mest avgörande för FÖRÄLDRARNAS bonding (på engelska skiljer man på "attachment" som är barnets anknytning till föräldern, där "anknytning" betyder "en nära relation som barnet använder för att få skydd och tröst", ungefär, och "bonding" som är förälderns svar på barnets attachment, dvs den starka drift man har att skydda och trösta sitt barn. Tillsammans bildar attachment och bonding det starka band som man på svenska kallar anknytning, men som är en i grunden ojämlik relation, där den ena söker tröst och beskydd och den andra ger tröst/beskydd.), och jag tror det är därför som många upplever det som så traumatiskt om det blir en komplicerad förlossning så att barnen måste tas undan för behandling direkt - man ligger där med sina starka känslor och ingen att rikta dem mot!
Det jag gillade mest med brobergs bok var dels att den är väldigt saklig och går igenom forskning på området, förklarar termer osv, men ffa att jag efter att ha läst den hade en genuin övertygelse om att människan är en anpasslig varelse - vi är inte som ankor som måste präglas direkt annars är det kört, utan vi klarar oerhört mycket stress och kan bygga upp sunda relationer med andra bara vi får den minsta chans.
Så jag tror definitivt inte att separationen vid förlossningen har något att göra med att din ena tvilling utreds för autism, däremot så vet man ju att både syrebrist och prematuritet kan påverka en känslig bebishjärna så att man kan få autistiska symptom. (Man vet också att anknytningsstörningar inte leder till autism, samt att även klassiskt autistiska barn knyter an till sina föräldrar med samma styrka som icke autistiska barn. Däremot kan de vara mycket svårare att läsa för föräldrarna och kräver en helt annan lyhördhet!)
Något ot apropå vad abuelita skrev: jag kan inte hjälpa att jag blir lite irriterad när jag läser den typen av romantiska skildringar av "en idealisk förlossning" eftersom jag både privat och genom jobbet träffar många som inte alls känner igen sig i den bilden, och som i sämsta fall känner sig avvikande, usla och får dåligt samvete för att de är onda mödrar. Och ibland är det ju alldeles nödvändigt att rycka en bebis fort, hellre ett friskt barn som andas och växer upp oskatt, men som inte fått ligga på sin mamma efter förlossningen, än ett barn som förvisso fått ligga på mammas mage men som inte behandlats för sin grava syrebrist...
Samtidigt tycker jag att det ligger mycket i det hon skriver, man ska låta friska barn ligga i fred hos sina mödrar och det GÖR man ju också på de flesta förlossningskliniker idag! Jag tycker också det är ett stort steg framåt ur bonding-synpunkt att många kliniker numera har "barnborden" inne på förlossningssalen, så att även om barnet är dåligt behöver man inte ta det längre än en meter från mamman.