• Ruben

Rimligt bidrag?

Undrar lite hur andra resonerar kring ekonomin när man som jag träffat en tjej som har två barn, en tjej o en kille. Jag har inga barn. Barnen ska bo hos oss varannan vecka. Om vi hade haft två barn var så hade förmodligen det mest rimliga varit att vi delade på allt eftersom vi hade samma förutsättningar in i det. Men hur är det rimligt att det ska vara nu. Ska jag ta hälften av hennes kostnader vad gäller mat, resor osv för barnen, eller ska hon betala mer? Är lite kluven för vad jag tycker. Jag hade innan låga bokostnader men nu i och med att vi flyttar ihop så dubblas nästan mina utgifter för detta. Hennes utgifter är på ungefär samma nivå som innan tror jag. Jag betalar även vissa saker som jag kan tycka att biopappan borde ta. Känns lite konstigt att han inte tar på sig sådant när man får höra av barnen vad pappa köpt för "leksaker" till sig själv. Känns således lite som att man subventionerar biopappan vilket inte känns kul.

Ruben

• Svar på tråden Rimligt bidrag?
  • TeeLo

Hej Ruben!

Att flytta ihop med någon som har barn tar självklart på ekonomin, men jag tror ändå att det bästa du kan göra är att prata med henne.
    Om jag flyttade ihop med min pojkvän (jag är singelmamma) så skulle jag inte tycka om att han betalade saker som rörde mig och min dotter. Det är klart, att det är oundvikligt om man tittar på matkonto och dylikt, men i slutändan är det ju inte han som får barnbidraget på sitt konto.

Så prata med henne, och framför allt, sluta betala för sådant som känns fel för dig!

• Pymsan

Jag bor ihop med en man som har två barn sen innan, jag har än så länge innan barn. Vi har inte gemensam ekonomi. Han betalar barnens kostnader så som kläder, aktiviteter och sådant. När vi är ensamma delar vi på matkostnaderna, när barnen är hos oss betalar han ca två tredjedelar. Gemensamma räkningar delar vi på och sen betalar var och en sina kostnader, jag betalar min mobil, min a-kassa osv, han betalar kostnader för sin bil och allt sånt som jag inte äger tillsammans med honom.
    Var och en blir ju salig på sin fason men detta funkar toppen för oss.

• JagochLiam

Jag tycker inte att ni ska ha  gemensam ekonomi! Visst, det är du som har valt tjejen och därmed hennes barn...men samtidigt är det hennes val att ha skaffat två barn och därmed bör hon ju vara beredd att (tillsammans med barnens far) försörja dem. Sen är det en annan sak om du hjälper när det behövs eller när du känner att du vill hjälpa  till med något! Diskutera vad du känner med din flickvän och kom på en bra lösning tillsammans så blir det nog bra!

Svar på tråden Rimligt bidrag?