• Kajak

Ölandstok

Hej!

Jag har Ölandstok-buskar härhemma.

Har en fråga.

Kan man klippa lite dom nu?
    jag hann inte klippa dom under våren så jag såg att det fanns kvar "torkad blommor" som blev kvar från ifjol.

Ska jag klippa bort blommorna eller låt den vara??

Berätta gärna för dom ska flytta till sommarstuga så jag vill att dom ska vara ganska liten för att kunna packa in i bilen.

• Svar på tråden Ölandstok
  • Julienne

Beskära ölandstok Datum: 16/8/2004

Kategori:
    Ölandstok

Kan jag klippa ner dem helt till ca 20 cm? Blommar dom i så fall följande sommar?

Hej,
    undrar när och hur mycket jag vågar beskära ölandstok. Har två buskar som börjat växa längs marken och som ser allmänt risiga ut. Kan jag klippa ner dem helt till ca 20 cm? Blommar dom i så fall följande sommar?

Mona

Du kan klippa ner dem på vårvintern till ca 20 cm. Att klippa dem nu är ingen bra idé, då de börjar växa med nya grenar som sedan fryser under vintern och måste ändå tas bort på våren. De blommar inte under det första året efter nerklippningen eller blommar bara sparsamt på hösten.

(Från frågor och svar odla.nu)

• Kajak

Aha...
    Men jag klipper ändå bort gamla blommor som finns kvar...

Tack för tips!

Trevlig helg!

• Trynträ

Vi brukar formklippa våran ölandstok så att den blir rak upptill och på sidorna. Den brukar blomma rätt bra ändå.

• Mausiii

Ölandstokar står ut med mycket omild behandling.
    På våren räcker det om man beskär döda kvistar och fula kvistar som drar ner utseendet. Man kan toppa kvistar som sticker iväg och inte passar in också.
    Men ska du flytta på buskarna, så vattna ordentligt innan du gräver upp den. Det är viktigt att jordklumpen är ordentligt genomvattnad. Klipp sedan ner den så den passar in i bilen!
    Den kanske inte blommar så mycket nästa år, men den kommer definitivt att bli buskig och fin och börja blomma mer året därpå.

Svar på tråden Ölandstok