• Tozzy

Tips på bra barnsäng efter spjälsängen! Växasäng eller vanlig?

Hej!
    Väntar vårt andra barn i november och då kommer vår lilla kille att vara 19 månader. Tanken är då att bebisen ska få ta över sonens säng. Äe det för tidigt att byta säng för honom då? Måste vi köpa en till spjälsäng eller kan vi köpa en växasäng eller en vanlig stor. Jag vill gärna ha tips på fina, bra barnsängar.
    Tack!

• Svar på tråden Tips på bra barnsäng efter spjälsängen! Växasäng eller vanlig?
  • Lantani

Jag skulle nog köpt en vanlig 90 säng men haft den utan ben direkt på golvet ibörjan tror jag...

• LuMa

Skulle nog skippa växasängen, den känns bara som en onödig utgift.
    Gå på en fullsize med en gång ni.

• Mosaik

vi har en barnsäng som e typ 170 lång, 90 bred... hade aldrig klarat det med en växasäng eftersom vi får ligga o natta vår 3,5 åring i hans säng tills han somnar(mellan 10-60 min), hade blivit trångt i växasäng... så jag tycker nog att det beror lite på hur ditt barn somnar

• Cassanna

Vi gick oxå på vanlig säng efter spjälsängen. La en madrass nedanför så hon kunde trilla ur utan o göra illa sig. Sen när hon inte trilla ur längre hade vi ändå ett tjockt täcke liggandes nedanför ett tag bara för o vara på säkra sidan...

• MayaPiraya

vår tjej var visserligen mycket äldre (2,5år), men vi gick på en våningssäng direkt. Dock sover hon givetvis i underslafen och kommer att så göra tills lillebror vuxit ur spjälsängen. Vi har köpt en stödbräda på IKEA till som vi har monterat så hon trillar inte ur heller. Skitbra, dessutom så har vi en extra sovplats (avlastningsyta) om så skulle behövas! :)

• hewa

Vi resonerade som så att en riktig säng är bra att ha om någon av oss behöver sova med sonen någon strulig natt (händer ibland, fortfarande och han är nu nästan 5). Likaså har vi i omgångar använt hans säng som gästsäng och han har sovit med oss istället.

Köpte en av IKEA:s dyrare modeller med rejäl bäddmadrass & lägsta benen vi hittade (vill inte ha sängen direkt på golvet). Några gånger har han trillat ur men aldrig gjort sig särskilt illa, trillat på rumpan typ. Och vi sover också helt ok i hans säng, med eller utan honom (i perioder har vi växlat sovplats rätt friskt i vår familj).

• Cassanna
    Cassanna skrev 2008-07-16 15:37:30 följande:
    Vi gick oxå på vanlig säng efter spjälsängen. La en madrass nedanför så hon kunde trilla ur utan o göra illa sig. Sen när hon inte trilla ur längre hade vi ändå ett tjockt täcke liggandes nedanför ett tag bara för o vara på säkra sidan...
    Glömde tala om att dottern var 1,5 år när vi började med vanlig säng...
Svar på tråden Tips på bra barnsäng efter spjälsängen! Växasäng eller vanlig?