• Björkman

vad är emo?

Vet inte riktigt om ämnesvalet är det rätta men här kommer frågan:

Vad är Emo? Man både hör och läser om det titt som tätt. Finns det någon som kan reda ut begreppen kring detta fenomen bland dagens ungdom?

• Svar på tråden vad är emo?
  • korven72

Emo kommer från ordet emotionell. Dvs känslomässig.

Många ungdomar som "tillhör" denna stil klär sig i svarta kläder och har stora svarta frisyrer med lugg framför ansiktet. Lyssnar på en gengre av rockmusik och är svartsminkade =)

• nanaa

emo betyder att man är emotionsll, det är en ny subkultur som ungdomar har tagit till sig som har blivit väldigt populär, att vara annorlunda full av känslor hehehe

• emtono

Sen är många som är emo deprimerade och väldigt problematiska som jag har fattat det på min lillasyster :P

• Björkman

Jaha, så det är ingen diagnos i sig som är erkänd inom psykiatrin?

• anarkokapitalist
    Björkman skrev 2008-07-16 21:34:53 följande:
    Öh nej det är ingen sjukdom.
    Det är en subkultur som punkare och skinheads.
  • nanaa
    Björkman skrev 2008-07-16 21:34:53 följande:
    hehe nej nej... grejen är den att vissa ungdomar kan koppla ihop emo med att man är deppig, typ inom en krets är de inne att ha problem, vara deppig, skära sig.. ungar som blandar ihop begreppen som oftast inte vet vad emo står för.
  • Björkman
    nanaa skrev 2008-07-16 21:38:50 följande:
    hehe nej nej... grejen är den att vissa ungdomar kan koppla ihop emo med att man är deppig, typ inom en krets är de inne att ha problem, vara deppig, skära sig.. ungar som blandar ihop begreppen som oftast inte vet vad emo står för.
    Men om ungdomar nu umgås i grupp, och i den gruppen ägnar sig åt självdestruktivt beteende är det då inte väldigt lätt att man förknippar just sådant beteende med uttrycket EMO? För uppenbarligen har ju dessa individer problem.
  • emtono

Men emo är väl en livstil, precis som vissa är raggare eller så. Dom har en speciell stil och en speciell musik smak, men jag tror inte alla som är emo mår dåligt och skär sig. Emo är ett uittryck också, om man säger emo om en person är den som "är" emo destruktiv. Så har jag då fattat det :P

• Anders3000

Emokulturen har ju funnits i alla tider men bara tagit sig olika uttryck...man skulle fan kunna kalla Strindberg för en riktigt emokid när han började..."giftbägaren står på bordet och jag ämnar skjuta mig till kvällen" ta bara romantiken...den va ju "emo" så det bara visslade...

• Qywez

Emo är ett skällsord.
    Nya inne grejen att skrika emo efter någon annan, för att kränka.
    Men emo är egentligen en livstil, ett sätt att klä sig, ha håret och lyssna på speciell musik, precis som nämts innan, som punkare, hårdrockare mm.

• nanaa
    Björkman skrev 2008-07-16 21:46:48 följande:
    Men om ungdomar nu umgås i grupp, och i den gruppen ägnar sig åt självdestruktivt beteende är det då inte väldigt lätt att man förknippar just sådant beteende med uttrycket EMO? För uppenbarligen har ju dessa individer problem.
    kanske inom just den gruppen och de är ibland folk som förknippar emo med ett dom du säger självdestruktivt beteende. känner många som kallat sig emo och efter de börjat skära sig och lyssna på musikstilar som tex jag vill dö, jag vill skära mig tex.

en nära släkting till mig började kalla sig emo och umgicks med folk som oxå var emo och alla där lyssnade på mörk musik och alla var tydligen deppade och vissa skar sig. det är inte förens efter som man verkligen såg vilka som föll för grupptrycket och vilka som verkligen mådde dåligt. jag kan säkert säga att dessa personer som förknippar, inte mår så bra men att bara vara emo skall inte vara något dåligt på så sätt...
Svar på tråden vad är emo?