• MrsCD

Björkekärr I GBG?

Nagon som vet hur det ar att bo dar?

• Svar på tråden Björkekärr I GBG?
  • Linda1976

Har kompisar som köpte villa där för ett par år sen drygt - de trivs kanon

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • 7småtroll

Har inte bott där själv men vet flera som gjort det, bl a mina morföräldrar. Vad jag vet så är det ganska så lugnt där.

• Linda1976

Nja, det är ju inte gångavstånd precis, men det tar nog inte mer än 6-7-8 minuter med bil. Så med mina mått mätt är det långt, jag vill kunna GÅ till stan om jag vill

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • MrsCD

sparvagn eller buss, da? Bor det nagra unga dar eller mest familjer?

• Åsa

Beror på var i området skulle jag tro. Talar vi om villorna så är där snarast fokus på pensionärer, par med vuxna barn och barnfamiljer modell väletablerade (p g a huspriserna) vilket väl vanligen utesluter de yngsta.
    I lägenheterna är det många pensionärer, fast jag antar att där pågår generationsskifte där som på många andra håll. Beroende på var så finns det buss (femton-tjugo min till stan från de yttersta delarna) och spårvagn finns inom gångavstånd från vissa av delarna (jag är lite osäker på var gränsen mellan Björkekärr och de omkringliggande områdena går). Detta kan du kolla på www.vasttrafik.se

Det är ett lugnt bostadsområde med betoning på bostad. Inte mycket till nöjesliv eller aktiviteter med undantag för småtorg av typen blombutik, matbutik och pizzeria. Ganska lummiga omgivningar.
    Sedan finns det ett studentbostadsområde som av naturliga anledningar har lite annan profil.

• mirakelasta

Det är ett kanonområde, jag bor inte långt därifrån. Det har skett ett generationsskifte i Björkekärr och det är mycket barnfamiljer där.

Nära till Delsjöns naturområde med löparstigar och badplatser, gångavstånd. Tar tio, tolv minuter med buss in till stan med tät turtrafik.

• Åsa

Närmaste större torg, Olskrokstorget, drygt halvvägs till Gbg:s centrum, har väl ungefär det utbud som centrum i en mindre stad brukar ha.

• MrsCD

Tack for all info. Vi hade tankt kopa en lagenhet dar. Vi har inga barn an, men kanske om 3-5 ar, och vill inte behova flytta om det skulle handa. Sa eftersom vi inte har rad med en 3a i innerstan sa kandes det som en bra ide att kopa en storre lagenhet mindre centralt, och Bjorkekarr verkade ha helt OK lagenheter i 40-50talshus.

• LAA

Vi kollade på lägenheter och radhus i Björkekärr när vi var i bostadsletarsvängen, för vi gillar området så mycket (närheten till skog och sjöar, bra kollektivtrafikförbindelser, barnvänligt etc), men vi hamnade ett par km västerut istället.

• MrsCD
    LAA skrev 2008-07-18 08:44:56 följande:
    Vi kollade på lägenheter och radhus i Björkekärr när vi var i bostadsletarsvängen, för vi gillar området så mycket (närheten till skog och sjöar, bra kollektivtrafikförbindelser, barnvänligt etc), men vi hamnade ett par km västerut istället.
    Det later ju jattemysigt. Pa ett satt ar det jatteskont att kunna oppna dorren och vara mitt i stan som vi ar nu, men jag skulle garna byta det mot att vara nara naturen, sarskilt eftersom man kan ta sig till stan ganska fort och det inte ligger helt isolerat, dvs man har en affar och en pizzeria.
  • bigmacoco

Jag bor i Björkekärr!! Älskar det. Väldigt bra område för barnfamiljer. Men smakar det så kostar det... Vi ska flytta nu då vi inte har råd med hus, de ligger runt 2,5 milj (=litet eller renoveringsobjekt) och uppåt.

Det tar ca 20 min in till stan med buss 17, och från Östra sjukhuset kan man ta 1:ans spårvagn. Östra ligger ca 10-15 min promenadväg från exv. Trätorget.

Det finns både hyreslägenheter och bostadsrätter i området, och jag skulle säga att ca 60% är pensionärer. Nu pågår dock ett generationsskifte då många barnfamiljer flyttat dit.

Mkt bra förskolor!!

Svar på tråden Björkekärr I GBG?