• Schumacher

Semester för styvförälder

Jag är styvförälder till en 5-årig tjej.. Hennes mamma jobbar hela sommaren och jag undrar ifall vi har någon rätt att ha henne på dagis även fast jag har semester?
    Hennes Pappa finns inte med i bilden typ pga droger vilket sos vet om... Vad är det som gäller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-19 10:18
    Fortfarande inget svar?
    Vad är det för regler som gäller? Ingen som vet?

• Svar på tråden Semester för styvförälder
  • violis

Borde rimligtvis vara samma regler som vid föräldraledighet..dvs du är inte bioförälder = styvbarnet får gå på fsk de tider bioföräldern behöver barnomsorg.
    Alltså ditt styvbarn får vara på fsk. när hennes mamma jobbar om du är hemma el inte spelar ingen roll..sen om du vill ha hämta tidigare7 låta henne vara ledig en dag så är det upp till dig.

• AlexandraLuleå

precis som ovanstående!

• Renoveringsobjekt

Stackars unge som ska vara på dagis hela sommaren i så fall. Varför kan inte du engagera dig? Du har ju valt att leva ihop med någon som har barn...

• Majamjau

Man är inte skyldig att ha barnet hemma så länge man inte är vårdnadshavare till barnet.

• solen13
    Renoveringsobjekt skrev 2008-07-19 18:52:21 följande:
    Stackars unge som ska vara på dagis hela sommaren i så fall. Varför kan inte du engagera dig? Du har ju valt att leva ihop med någon som har barn...
    Inte hoppa på ts nu. Hon undrar bara vad som gäller. Och vist har hon valt att leva ihop med någon som har barn sedan innan men borde inte hon också kunna få 4veckors semester? Tösen dör inte av att vara på dagis de 4 veckorna i alla fall.
  • enlitenbitkaka

Sen när är det SYND om ett barn att behöva va på dagis?? Tänk på de ensamstående som inte har nåt val...

• Majamjau

Ja, vissa barn tycker ju dessutom att det är jätteskoj att få komma iväg på dagis. Enda nackdelen är ju att de brukar slå ihop avdelningar och sånt och att det blir nya fröknar men samtidigt brukar de ju hitta på mycket mys och skojiga saker eftersom det ofta är mindre barn...

• Excellence
    Vad trött jag är på detta eviga tjat om att "du har ju valt att leva ihop med nån so har barn"
    Engagemang kommer inte automatiskt med bonusförälder-skapet om du nu trodde det.
  • Schumacher

Vill tacka för alla svar som sagt fått förutom ett så klart!
    Förstår inte att man ens orkar skriva när man inte har någon aning om situationen i mitt förhållande.. Jag ställde bara en enkel fråga och fick svar av några.. tack för dom:)
    Klart som fan att hon har roligare på dagis än att vara hemma med mig.. Ibland är det ju så att jag kanske ska iväg på olika saker där hon kanske inte har så roligt.. Ska jag tvinga henne att ha tråkigt då? Näe, de tycker inte jag! Tack för alla svar som sagt, nu vet ja vad som gäller... Btw så har mamman och jag haft ledigt lite tillsammans med henne innan sommaren...

Svar på tråden Semester för styvförälder