• MarieHJ

Vad trött jag blir !

Tjofsen skrev 2008-07-17 13:29:43 följande:
    Forskningen visar ju på att hjärnan är inte färdigutvecklad förrän långt över 20-års ålder. Det gör att slutledningsförmåga och omdöme inte är utvecklat. Tonåringar kan inte kontrollera sina impulser lika bra som vuxna. Hjärnforskningen pekar också mot att tonåringar är biologiskt mer sårbara när det gäller exempelvis grupptryck. Den betyder inte att ungdomar inte kan ta rationella beslut, eller förstå skillnaden mellan rätt och fel. Men den visar att det är sannolikare att tonåringen handlar impulsivt eller instinktivt - särskilt under känslomässiga eller stressade beslut, utan att fullt ut förstå eller analysera konsekvenserna av sitt handlande.   
    Det här behärskar den vuxna hjärnan bättre än tonåringens:

Medkänsla
    Riskbedömning
    Reflexion
    Planering
    Kontroll av känslor/beteende
    Prioritering
    Men det där har nog lika mycket med biologisk utveckling som psykisk utveckling att göra.. Det finns ju säkerligen många 19 åringar som har t.ex mer självkänsla än många 30 åringar och samma med resten av sakerna på listan. Det beror nog mycket på uppfostran och som sagt tidigare, erfarenheter i livet. Det tror jag att dom flesta kan hålla med om.. Det du tar upp är den biologiska teorin men det finns även en psykologisk förklaring.
  • MarieHJ

Så summan av allt: Åldern är bara en siffra!(Inom rimliga gränser)

• MarieHJ
    Jungblom skrev 2008-08-27 11:15:11 följande:
    Vi hamnade i en föräldragrupp på bvc med bara äldra än oss själva, alla andra var över 25 och närmare 30 och över, medans vi var 23 och 22. Det roliga var att de hade precis lika lite koll på ämnet som vi. Dvs man kan inte mer om barn bara för att man är 10 år äldre! Så ingen är bättre förälder pga av åldern och jag avskyr trådar som handlar om äldre vs yngre är bästa föräldern!
    Haha, låter precis som våran föräldragrupp! Det var speciellt ett par som kanske var imellan 30-35 års åldern som inte visste att Mamman och barnet förs till BB efter förlossningen. Dom var chockade över att man var tvungen att flytta på sig!
    Så dom hade i princip aldrig hörttalas om BB! Undrar hur mycket dom visste om allt annat då=) Jag tyckte faktiskt jag och min partner kunde mest. Dom blev så chockade när vi kunde svara på det mesta under kursen. Dom fick nog en annan syn på oss än va dom hade första dagen. Men jag har läst som en galning under graviditeten + att jag har 7 syskonbarn. Såå det är nog väldigt individuellt hur mycket erfarenhet om bebisar/barn man har!
  • MarieHJ
    Reglementet skrev 2008-08-28 11:20:32 följande:
    MarieFast, mamman och barnet behöver inte föras till bb efter förlossningen:P
    Men grejen var ju den att dom inte visste va BB va..
  • MarieHJ
    Reglementet skrev 2008-09-02 08:12:46 följande:
    MysgummanMen snälla nån, då har den förlossningsläkaren helt fel. Det är hemskt att en sådan person inte vet bättre.
    Men Ungefär så sa min mammas läkare när hon berättade att hennes 19 åriga dotter skulle ha barn.
  • MarieHJ

Men som vi försöker komma fram till.. Mamma är ingen ålder! Ingen kan vara så bra som en mamma.. Det har vi alla gemensamt oavsett ålder!

• MarieHJ
    Reglementet skrev 2008-09-02 09:29:29 följande:
    MarieHJDå har din mammas läkare fel också. Runt 22 är den bästa åldern, om man ska titta på kroppsligt. Inte innan 20.
    Ungefär SKREV JAG OM DU INTE SÅG DET.. Runt 20 års åldern sa han närmare bestämt.
Svar på tråden Vad trött jag blir !