• Pudan

Ni som använder Dr Browns flaskor....

Hur gör ni när ni matar? Vi har wide-neck varianten (den som mest påminner om bröstet). Låter ni era barn äta kontinuerligt tills de visar att de vill släppa flaskan eller avbryter ni litet då och då så att barnet får hämta sig litet? Verkar vara olika bud på vilket som är bäst.

Vi köpte flaskan i förrgår och tjejen är mycket lugnare vid matning nu - tidigare gallskrek hon mellan "sugen" och vi fick växla mellan napp och flaska hela tiden. Väldigt jobbigt för henne så det är så skönt nu när vi ser att hon sluter ögonen och har det bra när hon äter. Vi har dock märkt att hon "pruttar" mer nu och undrar om nån har erfarenhet av det. Flaskan ska ju göra att barnen får i sig mindre luft och det verkar ju då litet konstigt att hon gasar mera :)) Hon verkar dock inte lida av det alls.

• Svar på tråden Ni som använder Dr Browns flaskor....
  • trollslända 1

Vi ahr Dr Brown flaskor (sonen vägrar nu äta från vanliga flaskor) men dock inte wideneck modellen. Hade inte hört något om att man ska låta barnet ta paus. Vår son äter tills han är nöjd. Oftast äter han dock i omgångar, äter kanske 50 ml, vill ha 50 till efter en halvtimme för att sedan avsluta flaskan efter ytterliggare tjugo minuter. Så han kanske reglerar det sär själv.

• buffybus

jag har haft dr browns.. förresten så är det ingen skillnad på standard och wide neck.. bara olika design.. har frågat i butik!!

iallafall så äter min lille allt i ett sträck.. pausar han så gör han det med flaskan i munnen.. annars äter han 150 ml rakt upp o ner.. dem tar sina pauser själv.. tror inte man ska störa dem o ta ut flaskan
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Pudan

Tack för era svar!

Vi kör oxå med att hon får äta så mycket hon vill och hon vilar själv litet under tiden.....Tycker också att det känns litet brutalt att ta ut flaskan under tiden :)

• Pudan

Enligt BVC skulle vi tänka på att ta widenecken då den enligt dem är lämpligast när man både ammar och ger ersättning då den efterliknar bröstets form bäst. Kollade aldrig i butiken men den funkar finfint i alla fall. Kanske ny design? Spelar ju ingen roll - huvudsaken är att lilla tjejen mår bra och att matningarna inte blir traumatiska för henne!

• Moonis

Ibland vill tjejen ta pauser mellan, vi går helt enkelt efter vad hon vill vid matningarna

• buffybus

ok jag har båda flaskorna och ser inte större skillnad.. fråga i butiken just för jag var nyfiken men wideneck är bara en annan design.. men funkar den bra så e det ju bara o ha den.. jag tycker den e bra för den har stort hål o hälla pulver i.. 

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Pudan

Buffybus,

Ja, det är hittills den enda flaskan som pulvret inte har hamnat utanför.........en klar bonus! Tänk vad en sån liten detalj kan irritera. Pulvret far ju sen runt som attan och fastnar överallt så jag blev såååå glad när skopan ryms ordentligt :)

• trollslända 1

Tips! (Vi blandar alltid till två eller tre flaskor åt gången och har dom i kylen då.) Vi blandar i en sådan där shaker man har till proteinpulver vid träning. Funkar superbra! Pulvret blandas mycket bättre då! Om jag balandar i flaskan så måste jag alltid ta två stycken sådana där plattor innanför nappen, annars läcker det, gör det det för er andra också?

• Pudan

Trollslända1

Menar du att det läcker när du skakar flaskan för att lösa blandningen?

Jag gör inte det med Dr Brownflaskan då det står i instruktionen att man ska undvika det för det bidrar till att barnet får i sig mera luft. Jag rör istället ut blandningen i flaskan med en sked. Funkar bra. Tidigare flaskor jag haft har jag skakat ut blandningen i och det har funkat utmärkt.

• trollslända 1
    Pudan skrev 2008-07-17 11:31:21 följande:
    Trollslända1Menar du att det läcker när du skakar flaskan för att lösa blandningen?Jag gör inte det med Dr Brownflaskan då det står i instruktionen att man ska undvika det för det bidrar till att barnet får i sig mera luft. Jag rör istället ut blandningen i flaskan med en sked. Funkar bra. Tidigare flaskor jag haft har jag skakat ut blandningen i och det har funkat utmärkt.
    Jo, men utan röret i alltså! Jag trodde att det var det instruktionen gällde, kanske jag har missförstått. I andra flaskor behövs det ej någon platta i. Jag tycker att blandningen måste skakas oavsett om det är i flaska eller ej, känner inte att pulvret löses upp tillräckligt annars, men vi blandar alltid med kokat kallt vatten, ej med varmt, micrar sedan till lagom värme. Lillen skulle aldrig klara av att vänta på först uppvärmning sen avsvalning.
  • skrivmaskin

Vår tjej tar också egna pauser, säger tydligt ifrån när hon inte vill äta mer. Men pauserna är det mest att hon har nappen stilla i munnen.

Skakar inte heller flaskorna, utan rör runt med sked eller liksom för runt flaskan i handen utan att det skakas, bara rörs. Om ni fattar :D

Jag tycker Wideneck är bäst för att de går in i micron :D

Mamma till världens finaste Isola!
  • hannapimpim

vi prova wide neck till vår son men han fick inte i sig nåt när han åt nappen är ju skitstor

• Moonis
    hannapimpim skrev 2008-07-17 18:48:31 följande:
    vi prova wide neck till vår son men han fick inte i sig nåt när han åt nappen är ju skitstor
    Sonen hade oxå svårt med den så vi köpte den vanliga till tjejen o den har fungerat jätte bra.
  • Vintersjäl

Vi har använt både standard och wide neck till vår son Vi pausade för att rapa honom första tiden, men sen märkte vi att han blev förbannad när flaskan försvann så nu äter han allt (240 ml) och rapas sen!

• LHUF

Jag har dr browns standard i glas och i plast. Men jag tar ut flaskan efter en stund så hon får rapa och pausa lite, annars kräks hon upp allt. 

jag stoppar i rör och allt och håller för napphålet och skakar. sedan skölljer jag ur röret.
Svar på tråden Ni som använder Dr Browns flaskor....