• Fisk75

Läppiercing

Min dotter fyller 14 år, och i över ett år har hon önskat sig en läppiercing. Min man och jag har sagt nej, men jag har ändå funderat över detta och diskuterat det med min man. Även om jag inte tycker det är jättesnyggt med läppiercing, och även om jag tänker på riskerna så kan jag inte slå undan tankarna på mig själv som 14-åring. Jag hade struntat i vad mina föräldrar sa och skaffat den ändå (tatuerade mig då jag var 16, gömde den för mamma & pappa i 4 månader). Jag ser hur mycket dottern vill detta och är stolt över att hon accepterat vårt nej.Vi har beslutat att hon skall få pengar och tillåtelse till detta nu då hon fyller år, men är så kluven. Läser om farorna på nätet, samtidigt som jag kan tycka vaddå, det går att ta bort. Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-23 20:04
    Igår fick vår fjortis sim födelsedagspresent, och hon blev jätteglad. Nu skall vi bara avvakta och vänta ut ev. rötmånad och sedan bär det av till Lilla Berlin i Halmstad. Hoppas det går bra!

• Svar på tråden Läppiercing
  • Chrystal82

Jag tycker du låter som en mycket förnuftig och bra förälder. Lyssna på dig själv

• black dawn raise

jag har ju läpp-piercing.. och det är ju alltid ett hå som syns..
    hade inte min i på 3 år.. köpte ett nytt smycke en dag och tröck igenom..det hade inte växt igen och jag vet inte om det nånsin gör det..

men det du skriver låter förnuftigt tycker jag..
    själv har jag inte haft problem med läppen.. däremot i bröstvårtan kan det vara en massa ibland..
    men sköter man hygien restriktionerna som man ska så brukar det fungera fint.

• Leather Cravat

Tycker ni ska vänta tills hon är 16, "seriösa" piercare piercar (skriver man så?) inte folk under 16 ens.

• Kya

Leather Cravat skrev 2008-07-17 14:31:01 följande:

Tycker ni ska vänta tills hon är 16, "seriösa" piercare piercar (skriver man så?) inte folk under 16 ens.
    det är så olika det där. nog kan man vara en seriös piercare ändå! men en seriös piercare piercar inte folk under 18 år utan förälders tillstånd.

det är bättre att hon får gå till en legitimerad piercare än att hon exprimenterar själv. det kan väldigt enkelt leda till infektioner. bättre låta proffs göra det. men kom ihåg att ett hål i läppen syns alltid. ni har inte funderat på att låta henne ta ett hål i näsan tex, istället? det är lite mer diskret.
  • Fisk75
    Svar på #4
    Tack för alla råd och all uppmuntran. Problemet är att det är bara i läppen som hon vill ha. Jag personligen tycker det är snyggt i näsan och som en liten mouche? vid sdan av överläppen, men nej, det tycker inte hon. Sen tror jag att det är mer nerver, alltså mer som kan gå fel i näsan än i läpparna.Tack TS
  • Bevabus

Oavsett om du tycker det är snyggt eller ej TS så ska du itne tänka på just den grejen. Hon tycker ju uppenbarligen att det är snyggt och jsut i den frågan så är det endast henne såsikt som räknas faktiskt...Vad spelar det för roll om mian föräldrar inte tycker tröjan jag använder ofta är snygg? Jag kommer använda den ändå för att jag tyckder den är snygg
    Däremit så förstår jag att du är orolig angående infektioner osv. Jag tycker att, eftersom hon har accepterat erat nej så borde hon få beröm av er. Bra och moget gjort av henne
    Och för att hon inte ska springa iväg och göra en egen piercing själv ändå så ska ni ge henne en morot. Som den ni nu har pratat er fram till...ge henne ett datum då hon får göra piercingen...När hon fyller år helt enkelt.
    Hon och ni får hålla piercingen under kontroll så att hon gör den rent precis så ofta som hon ska. Att hoppa över en enda "tvätt" kan få konsekvenserna som du har läst om. I övrigt så är det väl bara kul för henne att få ha piercingen Så länge hon sköter den så ska det vara lugnt. Men varna henne om att, om minsta lilla tecken på infektion eller så dyker upp så ska hon genast ta ut smycket!

• Bevabus

Jösses, man skriver ju som en kratta...ÅSIKT inte SÅSIKT. Men du fattade väl hoppas jag

• Leather Cravat
    Bevabus skrev 2008-07-18 23:34:17 följande:
    Så länge hon sköter den så ska det vara lugnt. Men varna henne om att, om minsta lilla tecken på infektion eller så dyker upp så ska hon genast ta ut smycket!
    Man ska inte ta ut smycket om man har fått en infektion, man ska vänta tills infektionen läkt.
  • Bevabus

Jaså? Det visste jag inte. Tur att du påpekade det, tack!
    Leather Cravat skrev 2008-07-19 11:20:59 följande:

Man ska inte ta ut smycket om man har fått en infektion, man ska vänta tills infektionen läkt.
  • Leather Cravat
    Bevabus skrev 2008-07-19 12:21:29 följande:
    Jaså? Det visste jag inte. Tur att du påpekade det, tack!Leather Cravat skrev 2008-07-19 11:20:59 följande:
    Yes, kan bli en "inkapslad" infektion då.
  • Dixabilly

Jag tycker ni ska tillåta det om det känns okej för er. Jag är realtivt ung och har piercingar och är lärarstudent och att se en 14 åring med piercing är inget konstigt för mig. Jaghar också vid två tillfällen fått infektion, efter att jag fyllt 18 så det kan nog hända vem som helst. Gå efter vad ni själva känner. Det är inte hela världen att pierca nu för tiden=)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Livet är underbart ♥¸.?°´¯) ♥
  • bubbelmaja

Jag vet inget direkt om farorna så där vågar jag inte skriva något. Men tänkte på det där med självbestämmande, ansvar osv. Förstår hon hur ni tänker, tror du? Kan ni inte tillsammans bestämma att om hon väntar ett år, och sköter skolan osv så får hon den när hon fyller 15 eller när hon slutar nian, eller något liknande. Då kanske hon känner att ni inte är helt negativa, men att det just nu kanske är lite för tidigt.

• Mercuria

Hejsan.
    Svårt det där.
    Alla vi föräldrar är ju olika.
    Min dotter fick pierca sig i navel när hon var 13 år.
    Hon har även piercat sig ett år senare i överläppen och nu senast tungan.
    Det har gått jättebra.
    Infektions risken finns där alltid vare sig det är öronen eller annanstans.
    Har själv varit piercad i under läppen 4 ggr men jag fick ta ut den.
    Min systers dotter ville pierca sig i tungan men fick inte då gjorde hon det endå.
    Finns många ställen de går på och kan göra det endå men det är ju inte seriösa piercare.
    Tycker ni skall göra vad som känns bäst för er :)

Svar på tråden Läppiercing