Barnmatsrecept för 6-mån
Min dotter är nu 5½mån och har ätit puré sen hon var 4mån. Men min fantasi börjar ta slut, så skulle vilja ha massa skoj recept att prova. Fågel, fisk, kött, grönsaker, frukt ja alla pureér! Vad är era barnsfavoriter?
Min dotter är nu 5½mån och har ätit puré sen hon var 4mån. Men min fantasi börjar ta slut, så skulle vilja ha massa skoj recept att prova. Fågel, fisk, kött, grönsaker, frukt ja alla pureér! Vad är era barnsfavoriter?
Jag köpte första och andra mosboken av Johanna Westman på www.adlibris.se, där finns en del recept.
Annars kan du prova att mosa blodpudding i lite mjölk, leverpastej mosad med en potatis, spagetti och köttfärsröra, stuvad potatis, mixad sötpotatis,
Finns de inga fler mammor där ute som lagar egen puré till sina små? Vad lägger ni i grytan?
fisk (typ 1 fryst torskblock)
2 morötter
2 palsternackor
några kryddpepparkorn
Koka med vatten som precis täcker tills fisken är klar å grönsakerna mjuka, plocka ur pepparkornen, mixa med stavmixer.
Koka 2 normalportioner matris, mixa ner i fisken. Klart!
300g köttfärs (nöt, kalv)
1 burk krossade tomater
1 pressad vitlöks klyfta
½ finhackad gul lök
örter (basilika är gott, torkad eller färsk)
Koka allt tills färsen är klar, blanda ner kokt pasta å mixa!
1 kycklingfile
1 burk krossade tomater
½ finhackad gul lök
2 morötter
curry
1,5dl grädde
Koka allt utom grädden, mixa, späd med grädden. Rör ner kokt couscous å mixa igen om det behövs.
Går bra att frysa in i lagom portioner, kör iskubslådan, lätt att plocka fram å tina!
Kul att det passade, glömde visst skriva att det är gott med dill till fisken. Sonen har gillat allt jag lagat hittills men är inte lika förtjust i köpt mat. Får se hur det funkar till semestern när vi är på resande fot!
undrar om jag kan fråga en sak i detta forumet?
jo jag har en stor kille på tre år hade aldrig problem och har aldrig haft problem med att få honom att äta mat,men min lille på 5 månader däremot,han vägrar sin ersättn ing började med smakisar som ganska snabbt blev hela portioner,lade till lite kokt kött,men bara skriker=tycker ju garanterat inte om det,gillade kok torsk-man kanske skall vänta litwe till med köttet och ge fisk varannan dag eller så tänkte kolla om han gillar lax-min stora har alltid älskat det-kan väl inte vara så stor fara om han inte äter kött varje dag till lunch