Fyllning till tårta?
Tipsa mig om vad ni brukar ha i era tårtor. Brukar alltid göra ljusa bottnar och sen fylla med grädde, sylt och vaniljkräm, trist i längden....så kom igen, vad lägger ni i era tårtor?
Tipsa mig om vad ni brukar ha i era tårtor. Brukar alltid göra ljusa bottnar och sen fylla med grädde, sylt och vaniljkräm, trist i längden....så kom igen, vad lägger ni i era tårtor?
Till dopet och 1-årskalaset hackade jag inlagda persikor och blandade med vispgrädde som ett lager i tårtan! Man kan säkert ta vilken frukt som helst och göra så med. Funderade på att blanda i lite kakao i vispgrädde och blanda i konserverade mandarinklyftor?
chokladpudding + skivad banan har vi haft nångång i ett lager o hallonsylt eller annan sylt i den andra m lite grädde.
Brular bli bra.
Brukar fukta botten med mjölk innan också eller annan vätska/saft
Ja ha en super smarrig kräm som man kan ha mellan tårtor...kan skriva hela tårt receptet för tårtan till e som en dröm
HOVETS TÅRTA:
4 äggvitor vispa
2½dl socker poröst
4dl vårdgårdaris rör sen ner försiktigt
Bre ut på en plåt me bakplåtspapper, grädda i 150grader 55-60 min
CHOKLADKRÄM:
1dl mjölk koka
2msk vetemjöl upp
2äggulor kallna, rör hela tiden så de inte bränns
1½msk vaniljsocker sikta
2tsk vaniljsocker sikta
50g smör EJ smällt
1dl florsocker sikta
vispa ihop krämen till en slät konstistens me en elvisp. vispa grädde o lägg ovanpå me
valfri frukt på, kiwi e gott el vindruvor.
Snacka om vilken god tårta!!! Krämen kan man ha till mycke annat än bara denna tårta
Det är så olika.
Brukar fylla med olika sorters "fluff", typ dumle, geisha, ahlgrensbilar, japp och mars. Olika mousser, choklad, svartvinbär, hallon, jordgubb, citron, fläder och päron.
Färsk frukt.
Styka upp den med någon god frosting eller kräm, vanilj, choklad eller vad som passar och sen klä den med marsipan eller sugarpaste.
Beror somsagt lite på.
Men favoriten är chokladbotten, jordgubbsmousse, pollyfluff och skivade färska jordgubbar i som är täkt med pollyfluff och massa jordgubbar. Mums!
jag har en favorit som min familj brukar vilja att jag gör på kalas odyl!
Jag gör en sockerkaka med cacao i.
Som lager har ajg chokladpudding på ena och det andra tjock vaniljkräm med extra vaniljsocker i. Jag brukar blöta bottnarna lite med saft så de inte blir så torra.
Sen på med grädde och gärna bananskivor, kiwi och vindruvor som dekoration!
mumms vad sugen jag blev på tårta nu i natten...heheh
Ååå,gulle dej vad snällt att tipsa om det.....måste fasen testa det till helgen när jag ska baka tårta....tjohej vad snällt!
Eftersom jag tydligen lider av lite svajande ahlzeimers så måste jag erkänna att jag faktiskt har gjort på detta sätt...för ca 200 år sedan då ajg jobbade som kallskänka på stadshotellet.Jag fick även baka och ha det kul varvat med matlagning och drinktillverkning...hihihi
Så var det med det,men jag är glad att du tog upp det för nu banne mej ska det bakas här.....tjohej!