• delfin73

EMG Elektromyografi och Neurografi??

Jag undrar om det är ngn vars barn som har fått gjort dessa undersökningar ,och då i så fall kan berätta lite hur ert barn upplevde det.
    Vår dotter är 1 1/2 år,och hennes neurolog säger att ;ja det känns en del men brukar gå braFörvånad .Jag förstår inte hur det ska gå till utan att behöva söva henne??.
    Tar tacksamt emot all info och egna erfarenheter .
    Mvh M

• Svar på tråden EMG Elektromyografi och Neurografi??
  • Trolltrio

Mina barn har visserligen inte gjort undersökningen, men jag har själv utfört den på barn. Bara att fråga, så ska jag försöka svara så gott jag kan!

När man gör EMG på en sån liten brukar vi alltid sätta på emlakräm innan, så de är lite bedövade. Sen får barnet gärna sitta i föräldrarnas knä, leka med leksaker, se på film eller annat passande för ålder. Man brukar sticka på så få ställen som det bara går på småbarn, och det brukar faktiskt gå jättebra.

Neurografi går inte att bedöva innan, och kan ibland nästan vara lite svårare, men även här får barnet msitta i knä och bli distraherad.

Om barnet är väldigt oroligt kan premedicinering i form av lugnande ges ibland, men vi brukar försöka utan först, om det misslyckas får man återkomma vid senare tillfälle. För det allra mesta går det jättebra bara föräldrarna är lugna och väl införstådda med att undersökningen ska göras.

Lycka till!

• delfin73
    Åh Tack en expert ,tar dig på orden. Hade just de funderingarna ang det här med om hon blir jätte ledsen.De sitter ju inte direkt still om de blir rädda och ledsna , sist då  de tog ett antal rör vid provtagning så vart hon helt ifrån sig och vi fick hålla fast henne så hon  är inte så förtjust i "er" om man så säger .
    Är det ok om jag inboxar dig?
    Mvh Marika
  • 4u2

Hej
    Min dotter har gjort EMG, då var hon ca 5 år.
    Hon personligen tyckte det var jätte jobbigt, men jag tror att barn upplever det olika.
    Nu var hon ju lite äldre när det gjordes och kunde tala för sig.Det gick jättebra, fast hon var ledsen och tyckte det gjorde ont.Hon stålsatte sig och sa till den som undersökte att jag vill inte ,men gör det ändå så det blir klart någon gång.Efteråt sa hon att det var tur att de gjorde allt på en gång för detta skulle hon Aldrig mer låta någon göra med henne.
    Hoppas du inte blir avskräckt av detta för det är en viktig undersökning,men var beredd på att det känns för din dotter så förbered er väl.
    Lycka till
    Helena

• 4u2

Det var alltså dottern som tyckte det var jobbibigt.
    Såg att "hon" fallit bort i texten.

• delfin73

4u2;Tack för att du delar med dig av era erfarenheter ,måste också säga att eran tjej verkar vara en liten dam" med huvudet på skaft".Då hon kunde ha en sådan insikt och vara så förnuftig trots at hon bara var 5 år då hon fick gjort undersökningen!
    Min 6 åring hade inte resonerat så kan jag säga .
    Om det är ok att jag frågar,så undrar jag om det var vid denna undersökningen som ni fick veta er dotters diagnos?
    Vår dotters neurolog har en del olika teorier om hennes problematik,bla så har hon testats för olika syndrom + att hon till största sannolikhet  också har en CP.
    Mvh M

• 4u2
    delfin73 skrev 2008-07-20 22:43:16 följande:
    4u2;Tack för att du delar med dig av era erfarenheter,måste också säga att eran tjej verkar vara en liten dam" med huvudet på skaft".Då hon kunde ha en sådan insikt och vara så förnuftig trots at hon bara var 5 år då hon fick gjort undersökningen!Min 6 åring hade inte resonerat så kan jag säga.Om det är ok att jag frågar,så undrar jag om det var vid denna undersökningen som ni fick veta er dotters diagnos?Vår dotters neurolog har en del olika teorier om hennes problematik,bla så har hon testats för olika syndrom + att hon till största sannolikhet  också har en CP.Mvh M
    Hej
    Jo hon är allt en liten tjej med många kloka funderingar,tillhör nog hennes diagnos för de flesta som vi känner med AMC är väldigt kloka.
    Hon fick ingen mer diagnos vid undersökningen, man funderade på hennes konstanta värk i musklerna då+ att man ville ha en "riktig" diagnos då AMC bara beskriver ett syndrom med stela leder och svaga/och eller avsaknade muskler och egentligen inte är någon riktig diagnos utan ett samlingsnamn för många olika.Vi har fortfarande ingen riktig diagnos trots att hon ingår i en specialstudie på akademiska i uppsala sedan 7 år(hon är 9).Förhoppnings vis får hon en diagnos eller åtmindståne kan få klart om det är ärftligt för hennes del, när hon blir vuxen och funderar på att skaffa familj.Det finns några få varianter som är ärftliga, men eftersom vi inte har någon känd orsak vet vi ju inte hur det är med det heller.
    Lycka till Helena
Svar på tråden EMG Elektromyografi och Neurografi??