Varför släppa kattstackarn vind för våg, öht? Varför skaffa ett djur om man inte planerar att ta ansvar för det/ det den "ställer till med"?
De flesta verkar resonera att katten ju är billig att ersätta, så det gör inget om den blir överkörd eller attackerad av räv/hundar/lodjur/andra katter, skjuts av "barn", förgiftas eller kommer bort -för att deras katt "tycker om att vara "fri"". Hur kommer det sig att riskerna är värda att tas?Och råkar den [katten] överleva, så är den ju försäkrad -då känner den inte av smärtan, ju! Ett par brutna ben och skallskador gör ju inte ont om ägaren har försäkring, det vet ju alla...
Visst, katter trivs ute. Så skaffa rasthage utanför ett fönster -med en trästump, ett par hyllor och lite kattmynta, t.ex.. Eller rasta den i koppel. Annars -håll katten inomhus!
Ja, jag har katt. Men min orsakar inga problem för andra och springer heller inte vind för våg, med all risker det innebär. Hon är ute i trädgården, endast när vi är med och går dagliga kopplade promenader i skogen. När vi flyttat till "landet", kommer vi ha en rasthage med intressant "terräng", där hon kan vistas när hon vill.
Har man inte "råd" eller lust att ge katten den aktivering/utevistelse den individen kräver (vissa trivs med bara inomhusvistelse) så ska man heller inte skaffa djur... Andra människor har i min mening, rätten att vistas i sin egen trädgård utan att attackeras av aggressiva katter, gräva rakt i en kattsk*t eller få sina husdjur jagade/attackerade av katt.... Kaniner, höns, marsvin och fåglar borde ju få njuta av väder och vind, utan att retas/skrämmas till döds av lösdrivande katter...
Varför riskera kattens liv, eller garanterat ge den sjukdomar/skador, bara för att man inte "vill" ta sitt ansvar och ge den trygg utomhusvistelse? Hur kan man anse att katten inte är värd samma trygghet och omtanke som alla andra djurarter?
*nyfiken på ert resonemang*