• Tuva83

A-kassa fråga!!

Hejsan!! Jag undrar om det är nån som vet om a-kassan ringer till jobbet man jobbade på sist för att kolla om arbetsgivarintyget stämmer. Att jag har jobbat dom timmar som angivits på pappret. Eller tar dom förgivet att det stämmer. Kanske en konstig fråga. Men det är min bästa kompis som undrar hur allt fungerar. Tänkte att man får så mycket bra tips m.m av alla snälla här inne, så varför inte fråga.

• Svar på tråden A-kassa fråga!!
  • Jennie Brunflo

Eh....om hon fått ett erbetsgivarintyg så står det lönen där. Sedan finns ju lönen även reggad hos skatteverket.
    Fifflar hon och ändrar på arbetsgivartintyget så stämmer det ju inte på skatteverket och då uppdagas det hela.

De ringer inte till arbetsgivaren för att kolla äktheten/siffrorna på papperen.

• Betan

Jag antar att de tar för givet att det stämmer eftersom det är arbetsgivaren (eller åtminstone någon på löneavdelningen) som fyller i blanketten. De "fuskar" väl inte antar jag.

• Jindra

Det ska ju vara undertecknat med någon från arbetsgivarens sida, och fejkar man en namnteckning är väl det urkundsförfalskning och inget som jag skulle rekommendera...men om företaget skriver fel, det får väl företaget isåfall stå för men jag tror att man ska vara beredd på att få betala tillbaka om man får för mkt betalt pga av ett felaktigt arbetsgivarintyg.

Svar på tråden A-kassa fråga!!