• Millo

Föröka rönnen;)

Jag undrar om det går att klippa grenar från min rönnhäck och sätta i vatten så den rotar sig och sedan plantera i jorden. Har tommrum i häcken som jag vill fylla ut.

• Svar på tråden Föröka rönnen;)
  • Solskensmor

Skulle jag absolut kunna tänka mig att det går.

• Millo

Jag ska göra ett försök...

• Millo

Detta fungerade ejLedsen
    Kan det bero på hur jag klippte grenarna? Jag klippte bara rakt av, skulle jag ha gjort ett snett snitt?
    Det kanske går att sätta direkt i jorden utan att dom gjort rötter ännu.
     Finns det någon som vet?

• fabri

Det finns väl något man kan "doppa" grenarna i så de lättare rotar sig? Jag läser för mycket och minns för lite så mer än så kan jag inte hjälpa till tyvärr

• Millo

Var inne på odla.nu det står där att rönnen rotar sig väldigt dåligt.

• mimmi 1

Är det någon ädel-rönn du har? eller är det vanlig rönn? isåfall är det väl bättre att åka till skogs och hämta hem några lämpliga plantor!! annars kan du leta efter rotskott från dom andra häckplantorna och gräva upp, och sätta ner i tomrummen...

• Millo
    mimmi 1 skrev 2008-08-17 21:51:14 följande:
    Är det någon ädel-rönn du har? eller är det vanlig rönn? isåfall är det väl bättre att åka till skogs och hämta hem några lämpliga plantor!! annars kan du leta efter rotskott från dom andra häckplantorna och gräva upp, och sätta ner i tomrummen...
    Det är vanlig rönn. Det har faktiskt kommit mycket rotskott, det ska jag testa. Grannen har varit i skogen och hämtat rönn för tre år sedan och den har tagit sig riktigt bra. Tack nu har jag massor med alternativ. Jag provar allltGlad
  • wozzgirl

Jag tycker att det finns rönnar lite varstans.... är det inte lättare att gräva upp en ny rönn nånstansifrån?

Svar på tråden Föröka rönnen;)