• h77

Hur har det gått för er som fått barn i v 34+ ?

Har varit in på förlossningen idag... igen... då jag hade onda sd som kom med 8-10 minuters mellanrum. Efter 2 bricanylsprutor lugnade det ner sig, men tappen är nästan helt utplånad och jag är öppen 3 cm... Dessutom har jag fått njurbäckeninflammation... så just nu känner jag mig bara ledsen, stressad och orolig... och så har jag ont =(

Är såååå orolig för bäbisen också... Undrar om någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter av hur barn som är födda i v 34 mår och vad jag ska förbereda mig på??? Läkaren trodde det skulle bli bäbis innóm några dagar...

Hur har era bäbisar mått? Hur stora var de? Vilka komplikationer kan de drabbas av? hur länge fick ni stanna på neo? Vill förbereda mig på alla sätt jag kan... Vore såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hur har det gått för er som fått barn i v 34+ ?
  • challis77
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m33793062.html

Hade ung. samma fråga som du för ett tag sedan. Min son föddes 3/7, i v. 35+2. Vi ligger fortfarande kvar på neo i Umeå, just nu har vi permis. Min son är fullt frisk, behövde andningshjälp först och han hade sedan sond i näsan eftersom barnen är som tröttast i v. 34, 35 och 36. De som föds så tidigt har inte så mycket fettreserver, därför får de sond så att de kan få i sig mat. Barn som föds efter v. 36 kan tydligen klara sig bättre om de inte får mat på ett tag. Så förklarade de för mig.
    Det kommer gå bra för dig och gossen, och de är så duktiga på neo. Jag har träffat måna barn och föräldrar där nu, och många är födda redan i v. 23, den yngsta i v. 22+6! Jag gick på spec mvc i Umeå och där sa de till mig redan i v. 33 att om jag skulle föda redan då så skulle det inte vara några problem för att barnet var så pass färdigt redan. Lycka till med allt! /Charlotta och Leonard
    Äntligen gravid! v. 36
  • Schäfer

Hej,

min dotter är född i v.35+5 och har inte haft några som helst komplikatioener förutom gulsot som är väldigt vanligt (speciellt på prematurer).
    Hon har varit lite trött och somnar lätt vid amning vilket kräver lite mer av mig som förälder vid matningen, men annars så har hon mått jätte bra.
    Hon behövde aldrig spendera någon tid på neo utan vi var enbart på BB efter förlossningen.

Hoppas det går bra för Er och lycka till!

• Thalis
    h77 skrev 2008-07-20 00:23:26 följande:
    Har varit in på förlossningen idag... igen... då jag hade onda sd som kom med 8-10 minuters mellanrum. Efter 2 bricanylsprutor lugnade det ner sig, men tappen är nästan helt utplånad och jag är öppen 3 cm... Dessutom har jag fått njurbäckeninflammation... så just nu känner jag mig bara ledsen, stressad och orolig... och så har jag ont =(Är såååå orolig för bäbisen också... Undrar om någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter av hur barn som är födda i v 34 mår och vad jag ska förbereda mig på??? Läkaren trodde det skulle bli bäbis innóm några dagar...Hur har era bäbisar mått? Hur stora var de? Vilka komplikationer kan de drabbas av? hur länge fick ni stanna på neo? Vill förbereda mig på alla sätt jag kan... Vore såååå tacksam för hjälp!

Jag vet hur mycket man oroar sig, men jag vill ändå berätta för dig att jag var öppen 3-4 cm, kvar av livmoderhalsen var bara en liten kant och jag hade buktande fosterhinna redan i .33+6. Och som om det inte var nog så har jag försvagad livmoderhals MEN trots detta så gick jag till v.36+2 och skulle säkert ha gått längre om inte läkaren har tyckt synd om mig(hade svåra smärtor) och jag sattes igång.

Alla trodde att sonen skulle komma i v.33+6 men som sagt man fick röka ut honom.

Lycka till!

Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Elpida

Jag födde ännu tidigare 32+3, min lille pojk mådde bra från början vägde 1950 gr var 46.5 cm, vi fick vara på NEO 24 dagar. Jag var också inlagd med SD och blev stoppad 2 ggr.
    Ville bara säga att min lille pojk nu är 2,5 månad och mår jättebra!!

Ligg, försök vila så mycket du kan, och ta det som det kommer. Det kommer nog gå jättebra

• Mamma till bröderna bus

sonen född i v 33+3 vi låg på neo i 10 dagar, mest för att han hade gulsot som inte ville ge sig, så han fick sola några gånger, annars så övervakades han i 2 dygn, låg på värmebädd som hjälpte honom att hålla värmen i tre dygn och sond för att han inte orkade äta.. efter 10 dagar fick vi komma hem på permis med hemsjukvård och hade det tills han skulle ha varit född.. inga men hos honom.. han blir två i höst och är som vilken annan unge som helst i den åldern.. han har vuxit i kapp sina gämnåriga ( t om längre än några nu) utvecklingsmässigt är han oxå ikapp det tog ca 8-9 månader innan han fick ok stämpel i rumpan och inte längre räknades som prematur.. =) till oss sa dom att efter v 33 så är barnen inte särkilst små och inte särskilt tidigare så dom var inte ett dugg oroliga.. ta det lugnt.. försök slappna av, just det sonen vägde 2105 och var 43 lång.. Lycka till!!!

• mistryrose

Mina tjejer är födda i v33+3 och mådde jättebra. Vi stannade på neo i nästan två veckor för amningsträning. De fick ligga på värmebädd samt sondmatas efterom de inte orkade äta fullt ut själva. Det uppstod aldrig några komplikationer, de blev lite gula men behövde aldrig sola. Tjejernas storlek: 2462g 48cm respektive 2040g 45cm.

Din bebis är ju så långt gången och det brukar sällan vara några problem när de föds så pass sent! LYCKA TILL!!!!!!

• mistryrose

Ja just det ja, mina har inte varit direkt efter bara för att de föddes sex veckor för tidigt. Viktmässigt var de i kapp redan vid tre, fyra månader och vad gäller annan utveckling har de utvecklats i ungefär samma takt som fullgångna barn tycker jag.

• h77

Hej!
    Tack för era inlägg... det hjälper mig massor att få läsa om era erfarenheter! Känner mig så fruktansvärt rädd för att förlossningen ska komma igång nu, men det känns MYCKET bättre när jag fått läsa vad ni skrivit. Det är ju alltid obehagligt när man inte alls vet vad som händer...

Challis77: Jag bor också i Umeå, så det låter ju skönt att de är duktiga här =) Visste inte ens att man kunde klara sååå små barn som v 23!?!? Det är ju helt otroligt!!!! Skönt att ni fått permis nu =) Grattis till din lilla prins =)

Schäfer: Oj... va underbart att det gått så bra för er =) Gulsot verkar ju många barn kunna få även om de är fullgångna! Grattis till lillan =)

Thalis: Vad glad jag blev av att läsa att de faktiskt fick "röka ut" din lille plutt trots att han var på g ut mycket tidigare... då kanske det ändå finns ett liiiitet hopp att han stannar ett tag till i magen, även om det inte verkar så just nu!

Elpida: Underbart att höra att din son mådde och mår så bra!!!! Blir så glad =) Jag ska verkligen försöka vila... men det är inte helt enkelt med två små busfrön på sommarlov hemma ;)

Bussig: Va skönt att det gick så bra och att de sa att de inte var så oroliga när de kommer ut vid den tiden! Tycker min läkare var så otydlig och stressad över att jag var på gång, så jag blev verkligen jätterädd... =( Va härligt att höra att han redan är i kapp sina jämnåriga!!!! =)

Mistyrose: Vilken lättnad att höra att de klarade sig utan några som helst komplikationer =) Och de var ju inte heller så jättesmå trots att de kom så tidigt!

Tack snälla ni för att ni delade med er av era erfarenheter... känns som en sten föll från mitt bröst nu... Jag hoppas självklart att lillen stannar kvar i magen några veckor till, men om han inte gör det så kanske det inte är en så stor katastrof som det först kändes som!?!!

KRAM och TACK igen!!!

• Mamma till bröderna bus

synd att läkaren inte var tydlig mot dig.. vi fick träffa en barnläkare innan sonen föddes som berättade hur det kunde se ut vid förlossningen och tiden efter, vi fick även komma upp på neo och hälsa på och se hur dom hade det där.. det känndes jättebra, så varken jag eller min man var så nervösa. bara vanligt för förlossningen förstås de sa att han kanske behövde ligga i kuväs, men nästan på engång efter att han var född så fick vi besked om att det inte var aktuellt..

• emmasa

Dottern min är förr v 35+3 och vi fick stanna en vecka på Bb pga av gulsot. Hon vägde 2940 och var 48 lång. frisk och pigg tjej idag en busig 6 månaders. Sonen föddes i v 33+0 och fick ligga i kuvös och värmebädd, hemskrivna från neo efter 3 veckor. Idag en alldeles busig 2 åring

Svar på tråden Hur har det gått för er som fått barn i v 34+ ?