• Naana

Hjälp, han sväljer så mycket luft!

Hej! Vår son är nu två veckor och har enbart fått ersättning. På BB verkade allt ok, men efter några dagar hemma så blev det mer och mer skrik. Det visar sig att lillen är jätteglups, han äter 70 milli på några få minuter, inte ovanligt att 100 milli ersättning åker ner på fem minuter. Vi har provat nästan alla flaskor som finns på marknaden, bytt nappar kors och tvärs men inget hjälper. Han sväljer lika mycket luft oberoende av flaska och napp. Detta resulterar i att han skriker mer och mer för varje natt, på dagarna sover han dock bra. Dessutom borde han få gjort nummer två lättare, vilket jag baserar på hans kämpande för att få ut något varje dag. Avföringen är inte hård, ändå har han svårt att få ut den. Antagligen luften som är i vägen för avföringen.

Finns det ännu något jag kan göra för att få honom mindre glupsk? Vi har tagit pauser, haft honoom att rapa, provat med både cuplaton och disflatyl samt reladroppar (alla preparat som säljs här i Finland) men inget verkar ge önskat resultat. Kommer han nånsin att lära sig äta långsammare? Eftersom inte ens Mams ultiventflaskor hjälper, det rinner för snabbt, så har jag bestämt att använda helt vanliga nappflaskor. Jag går sönder av att se honom ha så enormt mycket magknip på kvällarna och nätterna.

Mamma till två härliga gossar, Nico född 27.7.2006 och Isac född 6.7.2008
  • Svar på tråden Hjälp, han sväljer så mycket luft!
  • Moonis

Standardhålet i Dr Browns flaskor är desutom lite mindre än andra o finns sen i 2 storlekar till.

Men borde dom inte finnas i barnbutiker där oxå? Dom säljs nämligen inte i vanliga affärer.

• Naana

Moonis: Tack. Ska kolla den...

• MiniMi

vi köpte NAMs flasla med luftventil i botten...DEN funkade ej på vår son för han tog ej själva di nappen,men de som använer den av våra bekanta säger den är toppen.

Det vi började göra när han va ca 2 v gammal va att ha honom lite mer sittandes ist för liggandes,då han käkade.... DET verkade fungera för efter det så har det ALDRIG vart några problem...Min teori är att magmunnen ej behöver jobba lika mkt i sittandes som liggandes...
    Lycka till

• Baby D

tycker dr browns är så klumpig och stor. Köpte mams och bytte ut nappen till dr browns napp. Funkar utmärkt till sonen som också svalde mycket luft.

• Moonis
    ZandraClaesson skrev 2008-07-24 15:13:44 följande:
    Jag köpte dr brown idag. Den funkar ju ;D
    Japp, helt suverän
  • Naana

Hoppas få dr Brownflaskorna imorgon, la in en beställning i söndags. Låter lovande....

Tack för alla svar!

• Geléhallon89

Är ju inte nappen som gör att man inte får i sig luft är ju röret i flaskan. (: Finns ju små flaskor lr stora smala flaskor. Inte bara dom stora tjocka (:
    Baby D skrev 2008-07-24 17:08:41 följande:

tycker dr browns är så klumpig och stor. Köpte mams och bytte ut nappen till dr browns napp. Funkar utmärkt till sonen som också svalde mycket luft.
  • Lina Nk

Ge honom mat regelbundna tider, lite före än när han är hungrig så är han inte lika glupsk.
    Vi har Philips Avent flaskan , den är utmärkt.
    Vi försöker hålla våran son uppe på dagarna ,hålla igång han och så så såver han mer på nätterna, men dom behöver ändå sova på dagarna oxo, det kanske är lite tidigt med rutiner, men så snart ditt barn kan få det så såver han mer på nätterna.

• Naana

Har försökt ge mat nu innan han blivit vrålhungrig, d.v.s. jag har väckt honom på dagarna o matat med varierande resultat. Nu tycks han dock plötsligt kräva nästan 100 ml var tredje timme.

Fick Browns´flaskorna på posten idag och har redan provat. DE VERKAR FUNGERA UTMÄRKT FÖR OSS!!!!! Det är ju svårt att se resultat efter en gångs användning, men killen svalde varken luft eller åt glupskt, han tog det lugnt och somnade direkt efteråt....utan rapning dock....

• Moonis
    Naana skrev 2008-07-25 12:41:19 följande:
    Har försökt ge mat nu innan han blivit vrålhungrig, d.v.s. jag har väckt honom på dagarna o matat med varierande resultat. Nu tycks han dock plötsligt kräva nästan 100 ml var tredje timme.Fick Browns´flaskorna på posten idag och har redan provat. DE VERKAR FUNGERA UTMÄRKT FÖR OSS!!!!! Det är ju svårt att se resultat efter en gångs användning, men killen svalde varken luft eller åt glupskt, han tog det lugnt och somnade direkt efteråt....utan rapning dock....
    Vad underbart för er o sonen. Hoppas det håller i sig så men med min erfarenhet av den flaskan så kommer ni nog helt säkert få det mycket bättre
  • snarf

Mina små charmtroll drar oxå i sig tillägg på någon minut så magen inte hinner med. Dom rapar som tokar efteråt och den ena kräks alltid en stor mängd eftersom han drar i sig maten för snabbt. Ska nog prova att köpa flaskan jag med.

• Naana

snarf: flaskan bör provas. Den är super!

Svar på tråden Hjälp, han sväljer så mycket luft!