• Hamnbo

Vad har alla emot blandrashundar?

Blir ganska irriterad..Jag har en blandrastik..världens mest fantastiska hund. Extremt lättlärd, lär sig saker på nåra minuter o glömmer inte det hon lärt sig.
    Hon är minst lika fin som en renras.

Men jag möter ständigt på folk som undrar varför jag skaffat mig en blandras istället för en riktig hund. Ööhh?!

Min hund är oerhört söt och ser inte ut som en blandras...Utan ser nästan helt fullt ut som sin pappas ras...Så folk tror att det är en renras ibland...Dom kommer nyfiket fram o frågar vad det är för ras jag har...Säger då att det är en blandras...och då får dom ganska bråttom. Då var den inte så söt längre.

Det är helt galet..Jag har haft renras förut men nu har jag en blandis och blir väldigt less på alla elaka kommentarer. Tur att min tös inte förstår vad dom säger.

Jag försöker att inte bry mig så mycke men ibland blir man lite lessen över folks beteende.

Nån mer som känner igen sig i det jag berättar här??

• Svar på tråden Vad har alla emot blandrashundar?
  • Månmamma

Håller med dig, blandraser är lika mycket värda som renraser...

Själv har jag 2 dvärgpudlar (far och son), mest för enkelhetens skull...dom löser inte hår och dom är allergivänliga (då gubbens son har astma).

Träffar jag någon med hund så får det ju vara vilken hund det vill, huvudsaken är ju att den inte är agressiv...

Ska man ta det riktigt från början finns det ingen renrasig hund...alla hundar är framavlade!! och en del raser håller tyvärr på att bli helt sönderavlade, det är mer vanligt att en renrasig hund har ex. höftfel än en renrasig...

• miababia

alltså, varför bryr sig folk ens om en sån sak?
    blandras el renrasig, huvudsaken är väl att det är en go och glad hund
    min mamma sa alltid om hunden hon hade (blandras) d"en har flera ädla raser i sig, måste ju vara bättre än de som bara har en"

• Kaffemums

Äsch, hund som hund. Jag älskar hundar och för min del får den vara blandras eller renrasig. Det är rätt spännande med blandraser för dom kan förvåna minst sagt. En i familjen har en jättefin blandrashund (schäfer, dalmatiner och dobermann). När folk hör rasblandningen så ser dom genast en rätt farlig hund framför sig. Men han är världens snällaste och är den som hellre flyr än slåss.

• happy pearly

Jag kan heller inte fatta de resonemanget, dom flesta raser som finns idag har ju tillkommit genom blandningar från början. Jag har 6 hundar,men alla har inte stamtavla. Alla är ju lika mycket värda för mig oavsett stamtavla el inte.
    Blandrashundar är också ofta friskare än renrasiga...
    De är väl tur att de finns blandraser också för alla har ju inte råd att betala 10-15 tusen för en hund, men är lika bra hundägare iallafall.

• humbela giz what ever u call me

Jag har inget mot blandisar..... absolut inte.
    MEN är emot "stugaveln".

• Spartacus

jag har inte ens hört talas om att folk bryr sig förrän här på fl!

jag har då aldrig brytt mig om vare sig aktters eller hundars "stamtavla",
    jag ser dom som levande varelser med karaktärer som alla andra,
    tycker det är omänskligt att göra skillnad pga blod...

påminner lite för mycket om hitlers nazityskland!

• DiskoDagny

Något jag funderar över är varför man ifrågasätter vad folk har emot blandraser och i nästa mening säger att "min hund är söt och ser inte ut som en blandras. Den ser ut som en renrasig." Det låter faktiskt som att även du anser att det renrasiga är det som ska eftersträvas och att du är väldigt stolt över att det inte syns att din hund är en blandras. Det är lite motsägelsefullt!
    Jag har en blandrashund som är 9 år. Han har collie-nos, labradorkropp och golden-päls. Kort sagt, en byracka! Men han är den stabilaste, lugnaste och mest pålitliga hund jag någonsin haft. Det är det som räknas för mig!

• MajaLinnéa

Har också en blandras.
    Inget jag "valde" aktivt att skaffa, jag tänkte alltså inte att "nu ska jag skaffa mig en blandras".
    Jag var ute efter en HUND, och när den då 6-månaders Casper dök upp och behövde ett hem (annars skulle han avlivats) så var det inte så mycket att tveka på...

Men jag säger som nån annan: jag tycker det är onödigt med folk som avsiktligt parar blandrashundar. Det finns redan så fruktansvärt många som inte har ett hem...

(Har kastrerat min vovve, så även om han rymmer kan han inte ställa till med några såna "olyckor" )

• Mamma till V och E

Jag har absolut inget emot hundarna i sig. En blandrashund är inte mer eller mindre hund än någon renrasig.

Det jag ställer mig emot är den oseriösa aveln som resulterar i blandrashundar.

Avel med renrasig djur är mycket mer kontrollerad och man får där en större möjlighet att kunna bedöma risker vad gäller temperament och hälsa då man kan följa hundens linjer bakåt. Föräldrarna till kullen ska inom olika raser testas för olika åkommor och det görs sannolikt inte när man parar blandraser med dessa raser inom sig.

Själva har jag och min man ett katteri där vi föder upp renrasiga katter.

En kattunge av vår ras kostar ca. 5500-7000 i dagsläget. Med alla omkostnader kring tester, parningsavgifter, försäkringar osv kommer vi att gå plus-minus noll vid försäljningen. Så det är absolut ingen vinstdrivande hobby.

Jag möter ofta dem som föder upp "blandraskatter", alltså huskatter då alla katter utan stamtavla är huskatter...hur mycket ras det än är i dem. Dessa uppfödare kan ta uppåt 3000-4000 för en kattunge men har då ofta lagt ut noll kronor på hälsokontroller osv. Alltså minst 3000 kr rakt ner i fickan. Köper man en sådan katt så bidrar man till att den sortens "uppfödare" kan fortsätta med sin oseriösa verksamhet.

Samma fenomen som gäller katter ser jag hos hundar. Därför kan även jag ifrågasätta varför man hellre stöder oseriös avel än köper en hund där du bättre kan få en bakgrund till ditt djur.

• AX87

Jag känner delviss igen mig. Bara att ofta tycker folk att det är negativt med blandras men kommentaren från folk blev ofta att det var en väldigt fin hund ändå, jag hade trots att det var en blandras. men jag skulle sagt att han var så fin bara för att han var blandras.

Svar på tråden Vad har alla emot blandrashundar?