• skånetös78

Hur ska jag räkna ut min årsinkomst?

Börjar planera föräldraledigheten så smått och har kommit till ett problem. Jag vet inte alls hur jag ska räkna ut min årsinkomst! Den varierar nämligen ganska mycket från år till år beroende på om jag jobbat mycket storhelger och övertid.
    Jag fick löneökning i början av detta år och jobbar varannan helg enl schema. Men vissa helger detta år har jag jobbat någon timme extra här och där och ibland har de helgerna varit storhelger.
    Hur ska jag veta vad min årsinkomst ligger på? Jag kan ju inte använda mig av förra årets då jag inte hade fått min löneförhöjning och där OB timmarna inte alls såg ut som de kommer att göra detta år!

**Blivande Fru Nordström**
  • Svar på tråden Hur ska jag räkna ut min årsinkomst?
  • J W

du ringer till lönekontoret...

• skånetös78
    J W skrev 2008-07-20 11:52:24 följande:
    Ok, då får jag göra det! Tack för svaret!
  • Carisma95

Din arbetsgivare ska/kan skicka in ett arbetsgivarintyg till FK med alla uppgifter!

A stumble may prevent a fall....
  • Tittij

Lönekontoret kan ju heller inte veta vad årsinkomsten kommer sluta på om TS har väldigt oregelbundna arbetstider.

Dat bästa är väl att du räknar ut det själv, du ser ju på din senaste lönespec hur mycket du tjänat hittills iår, och sen är det ju bara räkna ut hur många timmar du kommer jobba...

Jag jobbar med lönerna på vårt byggföretag där arbetarna har väldigt oregelbundna arbetstider. När jag ska meddela FK och andra vad de har i lön, tar jag den totala inkomsten hittils och delar med det antal månader den avser och sen gångar med 12. DEt brukar hamna väldigt nära sanningen.

Tex har en kille tjänat 173 000 på junis lönsescpet. 173 000/6 x 12 = 346 000 i årsinkomst.
  • skånetös78
    Tittij skrev 2008-07-20 17:48:11 följande:
    J W skrev 2008-07-20 11:52:24 följande: Lönekontoret kan ju heller inte veta vad årsinkomsten kommer sluta på om TS har väldigt oregelbundna arbetstider. Dat bästa är väl att du räknar ut det själv, du ser ju på din senaste lönespec hur mycket du tjänat hittills iår, och sen är det ju bara räkna ut hur många timmar du kommer jobba...Jag jobbar med lönerna på vårt byggföretag där arbetarna har väldigt oregelbundna arbetstider. När jag ska meddela FK och andra vad de har i lön, tar jag den totala inkomsten hittils och delar med det antal månader den avser och sen gångar med 12. DEt brukar hamna väldigt nära sanningen.Tex har en kille tjänat 173 000 på junis lönsescpet. 173 000/6 x 12 = 346 000 i årsinkomst.
    Jo men jag kan inte veta hur många timmar jag kommer att jobba beroende på att jag ibland jobbar över någon timme, ibland är sjuk,ibland hoppar in extra någon dag osv..lite trixigt det här!
  • J W
    Tittij skrev 2008-07-20 17:48:11 följande:
    Lönekontoret kan ju heller inte veta vad årsinkomsten kommer sluta på om TS har väldigt oregelbundna arbetstider.
    Jag har oregelbundna tider + OB... Men på mig kunde de räkna ut...
  • skånetös78
    J W skrev 2008-07-20 18:16:10 följande:
    Hur kunde de egentligen det, de kan ju aldrig veta om du kommer att jobba över nån timme osv, om du behöver jobba extra en dag osv..
  • Tittij

J W skrev 2008-07-20 18:16:10 följande:

Så du menar att lönekontoret är nån slags spåtjänst då eller??
    Om du inte själv vet hur mycekt du kommer jobba så kan ju SJÄLVKLART inte lönekontoret veta det heller. De kan ju bara göra som jag skrivit, räkna ut vad du tjänat hittils och göra om det till en årslön...
  • Carisma95
    Tittij skrev 2008-07-20 19:15:47 följande:
    J W skrev 2008-07-20 18:16:10 följande: Så du menar att lönekontoret är nån slags spåtjänst då eller??Om du inte själv vet hur mycekt du kommer jobba så kan ju SJÄLVKLART inte lönekontoret veta det heller. De kan ju bara göra som jag skrivit, räkna ut vad du tjänat hittils och göra om det till en årslön...
    Ja, självklart. Men som sagt, ett arbetsgivarintyg från arbetsgivaren är oftast lättare, än en massa lönespec-kopior..!
    A stumble may prevent a fall....
  • skånetös78

Jag får nog ringa till lönekontoret och fråga, de kan ju omöjligen veta min årsinkomst p.ga att jag jobbar så oregelbundet men de borde iallafall veta hur jag ska göra..hoppas jag!

• Tittij

Jag tycker att du tar lönespecen från juni, som du fick vid midsommar och kollar längst ner. Där står hur mcyket du tjänat hittils första halvåret. Dubbla den summan så har du din årsinkomst.

Även om du jobbar en helg extra eller några timmar här eller där, så kommer ju den diffen vara minimal. Det är det närmaste du kan komma. Och om du fått löneökning sen dess, så slå på några tusenlappar då. Du borde ju veta ungefär hur mcyekt mer i månaden det blir, typ 300 kr?? Kan ju inte va så svårt att få fram en årsinkomst som kommer ligga max ett par tusen från vad den sen blir.. Och några tusenlappar kommer ju inte påverka din föräldrapeng speciellt mycket

Svar på tråden Hur ska jag räkna ut min årsinkomst?