mIn hund vill valla in familjen när vi är ute..
Och det kan vara ganska jobbigt när vi är på evengemang, dvs bland mycket folk.
Han gnyr, blir stressad och ylar så fort någon av familjen går mer än två meter från honom.
Sådan är han inte i skogen eller i mindre folksamlingar.
Hur kan jag träna bort det på bästa sätt.
Det är en blandras och det är vallhund i honom. Han är 8 månader men inte visat dessa tendenser innan.
Tycker så synd om honom att han blir så stressad. Men vi vill ju ha med honom på evengemang etc. Inte lämna honom ensam hemma.
Han är ju en del av familjen och ska vara med.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-27 19:14
Tack för alla svar jag fått.
Det är en vit schäfer jag har. Ja, så får man ju inte säga, men det är blandras mellan vit herdehund och en schäfer - och han är vit så alltså; en vit schäfer.
Vi har haft honom ett par månader bara fastän han nu är 8 månader gammal.
Jag har tänkt börja med en basgrund på brukshundsklubben till hösten, men nu över sommaren finns inga kurser så det är omöjligt.
Tränar mycket hemma, mest sök efter olika saker så han får anväda sin söta nos.
Promenader givetvis - inkallning.
Nu i värmen är det mest bad som gäller. Han måste ta det lite lugnt också.
Får känslan av många här inne på formet att blandraser inte är så populära och att man "bedöms" utifrån att man inte har en renrasig.
Tycker det är mycket mycket trist. Jag har haft hund i nästan hela mitt liv. Renrasiga och blandraser.
Kanske har jag haft tur med mina blandraser för de har varit betydligt mindre "defekta" än rensrasiga- i fråga om höfter och agression.
Eller så har jag haft otur med de renrasiga.
I fråga om hur det gått sen jag skrev inlägget...
Mycket bättre. Halti på så han känner sig lugnare eftersom han inte kan dra. Och så hittar vi andra saker att fokusera på när vi är iväg. Boll, godis.. bara går åt andra hållet.
Men tack för seriösa svar. Ska kika mer på passivitetsträning. Det kan vi behöva lägga mer fokus på nu.