• TrollmorTillTre

mIn hund vill valla in familjen när vi är ute..

Och det kan vara ganska jobbigt när vi är på evengemang, dvs bland mycket folk.
    Han gnyr, blir stressad och ylar så fort någon av familjen går mer än två meter från honom.
    Sådan är han inte i skogen eller i mindre folksamlingar.

Hur kan jag träna bort det på bästa sätt.
    Det är en blandras och det är vallhund i honom. Han är 8 månader men inte visat dessa tendenser innan.
    Tycker så synd om honom att han blir så stressad. Men vi vill ju ha med honom på evengemang etc. Inte lämna honom ensam hemma.
    Han är ju en del av familjen och ska vara med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-27 19:14
    Tack för alla svar jag fått.
    Det är en vit schäfer jag har. Ja, så får man ju inte säga, men det är blandras mellan vit herdehund och en schäfer - och han är vit så alltså; en vit schäfer.

Vi har haft honom ett par månader bara fastän han nu är 8 månader gammal.
    Jag har tänkt börja med en basgrund på brukshundsklubben till hösten, men nu över sommaren finns inga kurser så det är omöjligt.
    Tränar mycket hemma, mest sök efter olika saker så han får anväda sin söta nos.
    Promenader givetvis - inkallning.
    Nu i värmen är det mest bad som gäller. Han måste ta det lite lugnt också.

Får känslan av många här inne på formet att blandraser inte är så populära och att man "bedöms" utifrån att man inte har en renrasig.
    Tycker det är mycket mycket trist. Jag har haft hund i nästan hela mitt liv. Renrasiga och blandraser.
    Kanske har jag haft tur med mina blandraser för de har varit betydligt mindre "defekta" än rensrasiga- i fråga om höfter och agression.
    Eller så har jag haft otur med de renrasiga.

I fråga om hur det gått sen jag skrev inlägget...
    Mycket bättre. Halti på så han känner sig lugnare eftersom han inte kan dra. Och så hittar vi andra saker att fokusera på när vi är iväg. Boll, godis.. bara går åt andra hållet.

Men tack för seriösa svar. Ska kika mer på passivitetsträning. Det kan vi behöva lägga mer fokus på nu.

• Svar på tråden mIn hund vill valla in familjen när vi är ute..
  • frulan

Aktivera mentalt... får han inte valla så får du ordna ett annat jobb till honom

• frulan

Jo, glöm inte passivitetsträning oxå så att hunden kan slappna av i alla miljöer

• icocita
    frulan skrev 2008-07-20 13:49:49 följande:
    Jo, glöm inte passivitetsträning oxå så att hunden kan slappna av i alla miljöer
    ja det är A och O att kunna "stänga" av en vallhund så den slappnar av, men som sagt har man skaffat sej en blandras med vallhund så får man skaffa får , det är ju det en vallhund ska göra, varför skaffa en sån ras när det inte får jobba rätt på sitt sätt? har den inget jobb så börjar den valla på alla möjliga ting.
  • Emmig

Hur många timmar i veckan tränar ni, och vad gör ni?
    Hur mycket, och vad, har du planerat att göra i framtiden -vad var tanken med att skaffa en hund av detta slag?
    Vilka raser handlar det om? Det är ofta svårt att hitta rätt typ av aktivering för blandraser, då de visar "tendenser" till att fungera i en viss typ av arbete, men sedan inte duger att utföra uppgiften "fullt ut".
    När man väljer en blanding ska man vara medveten om att man ofta blir tvungen att anpassa sig efter hunden -och vet man att hunden har vall i sig, ska man vara beredd på en ovanligt krävande hund.

• Majsan70

Vår hund får valla barnen när vi är ute. Hon gör det på kommando och vi ser det som "träning" Däremellan tränar vi en massa andra saker så att hon blir rätt aktiverad. Din vovve är ju inte så gammal ännu, men övar man varje dag så kommer det med tiden är min erfarenhet.

Jag har alltid haft med min hund på alla möjliga aktiviteter o evenemang. Hon har sakta vant sig och är ko lugn i alla sammahang.

I söndags dock kom det en ny sak...jag o dottern åkte virvelvinden i trollhättan ( fallens dagar), och när vi skrek så ylade vovven eftersom hon troligen trodde vi var i fara.

Inte en vardaglig situation så det vete rackarn hur vi skall träna bort det.

• frulan

Majsan70
    Kan det inte varit så att hunden ylade för att ni "ylade"?
    Hundar/vargar ylar ju av olika anledningar.
    För att veta var alla i flocken är, för att stärka gemenskapen m.m.

Om vår hund sticker (han är en liten rymmare då och då) så ylar vi för att få in honom. Funkar mycket bättre än inkallning

• Majsan70
    frulan skrev 2008-07-22 16:00:38 följande:
    Majsan70Kan det inte varit så att hunden ylade för att ni "ylade"?Hundar/vargar ylar ju av olika anledningar. För att veta var alla i flocken är, för att stärka gemenskapen m.m.Om vår hund sticker (han är en liten rymmare då och då) så ylar vi för att få in honom. Funkar mycket bättre än inkallning
    Nä, det här var ett annat slags ylande eller hur man skall säga. Inte det hon har när hon är lycklig så att säga. Jag har ju hört henne i farosituation och detta var den typen av ylande.

Nu har ju vi int emed henne på tivoli särskilt ofta så jag tror jag låter det rinna mellan fingrarna.
  • frulan

Aha, okej
    Ja, händer det inte så ofta så kan hon ju lika gärna behålla den instinkten

Majsan70 skrev 2008-07-22 16:03:55 följande:
    Nä, det här var ett annat slags ylande eller hur man skall säga. Inte det hon har när hon är lycklig så att säga. Jag har ju hört henne i farosituation och detta var den typen av ylande. Nu har ju vi int emed henne på tivoli särskilt ofta så jag tror jag låter det rinna mellan fingrarna.
  • Majsan70
    frulan skrev 2008-07-22 16:06:14 följande:
    Aha, okej Ja, händer det inte så ofta så kan hon ju lika gärna behålla den instinkten
    Ja det är säkert på det viset. Husse tyckte hon var skitlöjlig i allafall. Annars är hon väldigt pratglad när hon blir lycklig. Det tycker jag är jättegulligt måste jag säga.
  • ekarny

Du har fått många tips redan och jag håller med föregående skrivare.
    Din dogge behöver träning. Jag tänker att ni kanske ska "rikta" om vallningen. Tex börja att spåra. Det är en bra kunskap att ha och det tröttar ut en hund mkt längre en en rask promenad just för att där jobbar hunden mentalt oerhört mkt. Du kna ju lägga spår varsom närsom det behövs också. inga tider att passa till klubben el så. Dessutom kan ni också träna på att barnen gömmer sig och hon ska hitta dom. Det kan ni göra när spår och sök är inlärt så hon inte börjar valla när en i flocken fattas utan förstår vad som förväntas.
    Lycka till

¸.?°´¯) Älskade underbara Familj (¯`°?.¸
Svar på tråden mIn hund vill valla in familjen när vi är ute..