• mammajonathan

Katt mamma som vill flytta på sina ungar???

Hej!!

Har min första kull katt ungar. Nu är det så att kattmamman försökte att flytta en katt unge, bar ut den på golvet sen ville hon ha in den igen i boet.

Brukar mammerna göra så är det ett normalt beteende???Hur skall en katt mamma vara mot sina ungar???
    Ligger hon alltid hos ungarna?? eller brukar dom göra små turer.

Hon går till matskålen och äter, och till toan p tillbaka sen ligger hon hos dom.
    Katt ungarna är 3 dagar..

• Svar på tråden Katt mamma som vill flytta på sina ungar???
  • Mammat3

Är ingen katt expert.. Men ajg vet när vi fick kattungar så lämnade mamman sina kattungar och gick ut i kanske 2 timmar sen kom hon tillbaka igen. Hon ville även byta plats på dom hela tiden så hon var aldrig riktigt nöjd med "boet"

• Fru annmi

Mjauu...Verkar allt bra med den?
    Så här gör vissa katter om de "känner" att det är nå't fel på ungen,har ja' hört

• viseversa

Pröva ett annat alternativt "bo" som är undangömt och se om hon häldre vill ha sina ungar där.Kanske bakom soffan eller i någon undanskymd vrå.

Ibland är dom inte riktigt nöjda med hemmet och vill flytta ungarna till något med undangömt ställe.Annars verkar hon vara en bra mamma.

Dom brukar inte ligga hos ungarna hela tiden.Bara hon kommer tillbaka för att mata och tvätta dom med gämna mellanrum.

• mammajonathan

Fru annmi skrev 2008-07-20 15:32:43 följande:

Mjauu...Verkar allt bra med den?Så här gör vissa katter om de "känner" att det är nå't fel på ungen,har ja' hört
    Ja allt verkar bra med dom alla har gått i vikt bra. Har gått upp ca 7-14 g sen igår...
    Hon har gjort så en gång, nu ligger hon och diar dom.
  • Fru annmi
    mammajonathan skrev 2008-07-20 15:35:11 följande:
    Fru annmi skrev 2008-07-20 15:32:43 följande:
    Ja allt verkar bra med dom alla har gått i vikt bra. Har gått upp ca 7-14 g sen igår...Hon har gjort så en gång, nu ligger hon och diar dom.
    Mjaa,men då är det nog ingen fara & du verkar vara en Go extramamms ♥
    Att dé flyttar dem..Det gör dé...

MjauuLycka Till!!
  • miggs

min förra katttjej hade dille på att flytta sina kullar, och jag gjorde så att efter att ha flyttat tillbaka dom hundra ggr så lät jag henne ha dom där hon ville, kunde vara under skohyllan, i en garderob eller i duschkabinen, jag gjorde det bara mer bekvämt för dom och la en filt eller handduk där hon lagt dom.

• mammajonathan
    miggs skrev 2008-07-20 15:45:31 följande:
    min förra katttjej hade dille på att flytta sina kullar, och jag gjorde så att efter att ha flyttat tillbaka dom hundra ggr så lät jag henne ha dom där hon ville, kunde vara under skohyllan, i en garderob eller i duschkabinen, jag gjorde det bara mer bekvämt för dom och la en filt eller handduk där hon lagt dom.
    hej!!!

hhälpte du henne att flytta sina ungar eller fick hon göra det själv.
    Hon hämtade en nu och la sig i min son gaderob.
    Dom andra ligger kvar ... Blir så nerös=)
  • anneliesb

Ha ha, vicken rolig mamma :)

• miggs
    mammajonathan skrev 2008-07-20 16:06:37 följande:
    hej!!!hhälpte du henne att flytta sina ungar eller fick hon göra det själv.Hon hämtade en nu och la sig i min son gaderob.Dom andra ligger kvar ... Blir så nerös=)
    ja, flyttar hon en och låter de andra vara kvar kan det vara bra att du hjälper henne att flytta de andra dit hon flyttat den första, katter kan bli lite snurriga när dom fått sin första kull, så prova att flytta dit som andra med och gör det mysigt, det är ju en plats hon själv har valt.

Hoppas d går bra!!
  • Misery

så där gjorde min kattmamma oxå flyttade dem hela tiden men oftast bara en så glömde hon bort d nya stället o man fick leta kattungar överallt....

• Havanna82

Detta är ett beteende som är naturligt för katten, för att hålla dom undan rovdjur. Har du bytt i bolådan ordentligt och lagt dit nytt och rent? Annars kan mamman känna lukt av blod och vilja flytta sina ungar för att ingen annan ska hitta dom.

Sedan är det viktigt med värme och mörker!

Det är ju givetvis stressigt för både mamma katt och kattungarna om dom ska flyttas på hela tiden.

Svar på tråden Katt mamma som vill flytta på sina ungar???