• mamma är bäst

Tälta själv med två barn - vad tänka på?

Jag ska ut och tälta ensam med mina två döttrar, 3 och 5 år. Första gången vi tältar, har inte ens tältat i min ungdom.

Så nu vill jag ha alla tips och råd man kan tänka sig om campinglivet i tält, med barn. Vad ska jag tänka på? HUr löser man allt praktiskt med mat t ex? Kylväskor håller inte så länge, hur håller man maten kall? Var gör man av barnen när man sätter upp tält mm.

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Tälta själv med två barn - vad tänka på?
  • Pallas

Rekommenderar en kylbag med 12V-batterianslutning. Antar att ni skall åka bil? Har du inte tillgång till det så välj mat som tål rumstemp i större utsträckning och laga till det på trangiakök. Grönsaker som går att äta råa är bra, har ni inte tillgång till vatten så fyll 1,5-litersflaskor och ta med i bilen, så ni kan koka gröt osv. Oatley havremjölk håller sig i rumstemp innan den är öppnad. Kaviar håller sig också några dagar i rumstemp. Ska ni hålla till på camping så har de ofta någon form av kylklampsservice, dvs man kan byta till sig frysta kylklampar med jämna mellanrum.

Barnen kan hjälpa till med det mesta i tältuppsättningen, eller så ger man dem andra uppgifter under tiden, kanske ta kort på den hårslitande mamman?

Ta gärna med några paket våtservetter, det är bra till allt möjligt, allt från oplanerade skogstoabesök till uppfräschning av ansikte/händer.

Ta med något spel ni kan spela allihopa på kvällarna. Ljudböcker till barnen är aldrig fel i bilen (om ni skall åka långt).

• ballerinamuffins

böcker och målargrejer fick vi roa oss med, sen så fick vi leta efter pinnar runt om tältet så vi hade till elden på kvällen, men vi va lite större + vi hade mamma o pappa med,

Sen så fick vi bädda själva hur vi ville ha våra sovsäckar och kuddar, o det blev roligare att sova då.

• Snigel84

Jag ska iväg och tälta med min son nästa vecka. Jag har köpt en del färdig mat. Konserver håller sig i rumstemperatur. Ska ta med juice man blandar själv. Till frukost får det antingen bli gröt elelr smörgås med t.ex kaviar för då slipper vi ta med kylvaror. Pulvermos kan ju duga till lunch. Finns korv på burk med. Nu kanske det inte är det godaste alternativet men jag har inte råd att äta ute. Praktiskt med sådant som bara är att värma.
    När jag ska sätta upp tältet så ska nog sonen få leka i lekparken elelr sparka boll osv. Eller så funderar jag på att ta med hans lilla hammare så han kan hjälpa till att slå i tältpinnar. Han älskar att hjälpa till o känna sig stor . Och får de hjälpa till så blir ju semestern roligare och mer spännande. Ja o så vet man var barnen är någonstans...  
    Vi ska få låna en jättestor dragväska att packa alla kläder i. Kan vara skönt o slippa ha många väskor. Har även tänkt ta med en presenning för jag litar inte på att tältet håller för en hel dags regnande. Det värsta som finns är ju att lägga sig i ett blött tält.

Som det skrevs innan så är våtservetter jättepraktiskt att ta med. Då slipper man gå iväg till toaletten o tvätta barnen efter maten osv.
    jag har säkert glömt nåt..som alltid

• Snigel84

Nu ska vi bo på en camping så vi kommer köpa mjölk till frukost de dagar vi vil ha det.

• mamma är bäst

Tack för alla bra råd! Fick flera bra tips där.
    Några fler?

• Pallas

Köp en varsin engångskamera till barnen, så de kan gå runt och fota vad de vill, utan att du behöver vara nervös om du har en egen, dyrare kamera. Brukar inte kosta så mycket.

• mia maria

Ska ni åka till en större camping eller vad?
    För isf kommer det att krylla av ungar, så sysselsättning för barnen kommer att vara det minsta problemet!
    Min son som är 4 sprang o kikade runt lite, lekte samt hjälpte mig en del medans jag kämpade med tältet.
    Resten av tältsemestern såg jag knappt röken av honom hehe, för han lekte o lekte med alla barnen! Så där fick man för att man åker bort för att umgås med honom!

Jag brukar ha kylväska med kylklampar som man kan byta ut på campingen med jämna mellanrum.
    På de flesta campingar finns ju kokplattor o micro, så i stort sett kan man ju laga samma mat som hemma. Glöm inte att ta med kastruller o diskgrejer bara!
    O dusch o toaletter finns ju oxå ifall ni bor på camping, så de flesta bekvämligheter som man har där hemma finns ju - ja förutom en skön, varm säng då förstås!

• Wren

Myggmedel!!!(många utropstecken) både att använda på sig själv och för att "skrämma" bort de i luften. typ MyggA och spira

alla blir såå mycket gladare av att slippa myggen, och lite kemikalier har väl ingen dött av

Svar på tråden Tälta själv med två barn - vad tänka på?