• Sara35

Gnisslande eller visslande ljud i datorn..

Jag undrar om någon kan hjälpa mej att svara på varför min dator har ett visslande eller gnisslande ljud ibland. Det är inte alltid det är så - men ibland. Oftast kommer det när jag klickar på något som den ska söka efter. Jag märker också att när jag ska kolla på typ filmer på nätet så är den väldigt seg när detta ljudet låter.

Ibland hjälper det om jag startar om datorn för att det ska försvinna - men inte alltid. Den fungerar bra för övrigt så därför undrar jag om det är någon som vet vad det kan vara för fel?

• Svar på tråden Gnisslande eller visslande ljud i datorn..
  • Teskedsmamman

Börja med att byta fläktar, om en fläkt inte kyler ordentligt så påverkas hastigheten på datorn så som du beskriver, är fläkten riktigt dålig kan datorn hänga sig konstant....

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Sara35

Jag som trodde det var hårddisken som höll på att krascha, men det verkar det inte vara då? När ni både skrev om att det kunde vara fläkten och att den måste kyla ordentligt, så tänkte jag att prova med att ställa en bordsfläkt alldeles jämte datorfläkten för att kolla om det hjälpte - och det gjorde det!! Idag har min son varit mycket inne på nätet och med spel, och den låter ingenting.

Hur komplicerat är det att byta fläkt? Hur mycket kostar det? Om det nu har slutat att låta om den när jag satte en fläkt ijämte - kan jag då utesluta att det är hårddisken? Annars borde det inte ha hjälpt med fläkten väl?

• Frontline

Ja du det är svårt att veta , men troligtvis är det nån av fläktarna , det är inte så speciellt svårt att byta fläkten och hur mycket den kostar beror på vad du vill ha för nån men dom kanske ligger från nån hundring och uppåt..

När ljudet kommer tillbaka igen så kan du ju ha datorn öppen och sen stoppa en fläkt i taget så hör du om det är det som felar..

• Glenn77

Om det låter när du öppnar filer eller gör andra saker som gör att hårddisken måste jobba mer så är det mest troligt hårddisken som håller på att lägga av, så passa på att ta backup på alla bilder och sånt så slipper du en obehaglig överaskning om den lägger av helt.
    Visst det kan vara fläkten men eftersom det är när du öppnar filer som den låter mest så tror jag inte. De flesta fläktar i en dator har en konstant hastighet och då borde ju ljudet vara där hela tiden. Den fläkt som inte har konstant hastighet på vissa datorer är CPU fläkten men om det är den så borde den låta mer i intervaller då datorn får jobba mer och inte bara isamband med öppning av filer.

• ejjasj

dammsug fläkten. allvar.

det är så vi 'tekniker' tar hand om varma och visslande datorer - till att börja med och om inga felmeddelanden kommer upp som visar något annat :)

Svar på tråden Gnisslande eller visslande ljud i datorn..