mimmi 1 skrev 2008-07-21 20:56:43 följande:
veera... 2 meter ??? det är väl ändå lite i överkant?? så stor rotklump kan man ju inte hantera?? min svärmor flyttade en syrén en gång, rätt stor, dom grävde en planteringsgrop som var lite större än den rotklump som grävdes upp... men absolut inte 2 meter!! den har klarat sej utmärkt.
Jag tycker att 1 meters rötter är i minsta laget på en stor syren. Inte behöver man flytta hela jordklumpen men det är bra att gräva fram så mycket man kan av rötterna och ta med så mycket som möjligt av rötterna, gärna 2 meters rötter(4 meter i diameter).
Sen så är det en annan sak att fästa en stor syrén på den nya platsen så att den inte blåser omkull...
Bra om din svärmors syrén klarade flytten men jag skulle inte orka flytta gamla syréner utan grävmaskin. Jag har tagit rotskott som jag har flyttat hit i trädgården och på 3 år så har buskarna blivit 2 meter höga. Mycket enklare än att kämpa på med att flytta gamla exemplar.
Vi har flyttat några stora björkar(ca 3 meter höga) med grävmaskin och "fäst" rötterna genom att placera stora stenar ovanför på marken. Hälften av björkarna dog.
Jag grävde bort ett 20 år gammalt plommonträd som hade ruttnat förra hösten och det var svettigt.

Risken är att det kommer rotskott om man lämnar kvar rötter så jag grävde fram de rötterna jag hittade och hoppas på att jag inte kommer att ha en skog av plommonträd i min nya rabatt.