• Daz

Flytta stora syrénbuskar?

Har precis köpt hus och vill ju få till en bra och lättskött trädgård. En misskött syrénberså står helt felplacerad för hur vi har tänkt att trädgården ska se ut. Går det att flytta syrenbuskar, eller tar man kål på dem då? Vill sprida ut dem längs tomgränsen mot grannen så att de fungerar som insynsskydd. Hur ska jag gå tillväga?

• Svar på tråden Flytta stora syrénbuskar?
  • Lineli1

Det går att flytta! Ta med så mkt av roten som möjligt.
    Roten är ofta rätt "spretig men ta så långa rötter du kan men  jag varnar dig, det är skitjobbigt:)

• Daz

Vad rekommenderar du för verktyg? Motorsåg? eller bara en vanlig spade?

• Lineli1

gräv med spade men klipp dem lite först. När man klipper kan det ta lång tid innan de blommar rikligt igen.

• mimmi 1

gräv stora planteringsgropar, ta med så stor rotklump som bara går.. ju större, desto säkrare att de klarar flytten... vattna ordentligt i gropen, och fortsätt att vattna efteråt. använd spade, och en grep.. grepen är bra att bända loss roten med...... syréner är ganska tåliga, så jag tror nog att ni lyckas!!

• mimmi 1

en sak till... jag tycker inte att det är nödvändigt att klippa dom... inte för flyttens skull iallafall, iså fall om ni tycker de ser spretiga eller oformliga ut...

• veera

Det är bara bra att klippa buskar som ska flyttas för du får ändå inte med alla rötter. Min regel är att jag brukar ta bort lika mycket ovanför och under jorden, dvs beskär rötterna och kvistarna ungefär lika mycket.

Räkna med att ni får gräva en grop på minst 2 meter i diameter om det är gamla buskar.
    Jag rekomederar grävmaskin.
    Kanske ni har mindre skott som är enklare att flytta än de riktigt gamla buskarna.
    Kom ihåg att vattna, vattna och vattna.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Olw

Bra tråd! funderar på flytta en felplacerad men ack så vacker syren!

• mimmi 1

veera... 2 meter ??? det är väl ändå lite i överkant?? så stor rotklump kan man ju inte hantera?? min svärmor flyttade en syrén en gång, rätt stor, dom grävde en planteringsgrop som var lite större än den rotklump som grävdes upp... men absolut inte 2 meter!! den har klarat sej utmärkt.

• veera
    mimmi 1 skrev 2008-07-21 20:56:43 följande:
    veera... 2 meter ??? det är väl ändå lite i överkant?? så stor rotklump kan man ju inte hantera?? min svärmor flyttade en syrén en gång, rätt stor, dom grävde en planteringsgrop som var lite större än den rotklump som grävdes upp... men absolut inte 2 meter!! den har klarat sej utmärkt.
    Jag tycker att 1 meters rötter är i minsta laget på en stor syren. Inte behöver man flytta hela jordklumpen men det är bra att gräva fram så mycket man kan av rötterna och ta med så mycket som möjligt av rötterna, gärna 2 meters rötter(4 meter i diameter).
    Sen så är det en annan sak att fästa en stor syrén på den nya platsen så att den inte blåser omkull...

Bra om din svärmors syrén klarade flytten men jag skulle inte orka flytta gamla syréner utan grävmaskin. Jag har tagit rotskott som jag har flyttat hit i trädgården och på 3 år så har buskarna blivit 2 meter höga. Mycket enklare än att kämpa på med att flytta gamla exemplar.

Vi har flyttat några stora björkar(ca 3 meter höga) med grävmaskin och "fäst" rötterna genom att placera stora stenar ovanför på marken. Hälften av björkarna dog. Fundersam

Jag grävde bort ett 20 år gammalt plommonträd som hade ruttnat förra hösten och det var svettigt. Risken är att det kommer rotskott om man lämnar kvar rötter så jag grävde fram de rötterna jag hittade och hoppas på att jag inte kommer att ha en skog av plommonträd i min nya rabatt.
  • mimmi 1

ja, veera, du har säkert rätt, men vad jag förstod frågan i trådstarten, så handlar det om syrén buskar, inte stora träd...
    Jag skulle inte heller ge mej på att flytta ett träd modell större....

( flyttade en gigantisk korall kornell en gång... var inte rädd om busken, den skulle bort, så vi drog upp den med bilen!! fäste rep runt rötterna och drog... sen fraktade vi den till sommarstället, och tro det eller ej... den klarade persen.. och fortsatte bara att växa!!)

• veera
    mimmi 1 skrev 2008-07-22 14:18:18 följande:
    ja, veera, du har säkert rätt, men vad jag förstod frågan i trådstarten, så handlar det om syrén buskar, inte stora träd...Jag skulle inte heller ge mej på att flytta ett träd modell större....
    Mina gamla syréner är 4 meter höga. Alla syréner är väl likadana buskar?
  • oxytocin
    veera skrev 2008-07-21 17:16:29 följande:
    Det är bara bra att klippa buskar som ska flyttas för du får ändå inte med alla rötter. Min regel är att jag brukar ta bort lika mycket ovanför och under jorden, dvs beskär rötterna och kvistarna ungefär lika mycket. Räkna med att ni får gräva en grop på minst 2 meter i diameter om det är gamla buskar. Jag rekomederar grävmaskin. Kanske ni har mindre skott som är enklare att flytta än de riktigt gamla buskarna. Kom ihåg att vattna, vattna och vattna.
    2 m?? Hjälp! Vi har också tänkt flytta på en syrénberså beståendes av 6-7 buskar, men det vette tusan...
  • Daz

Det blir nog till att ta småskotten till min nya syrénhäck...Får väl klippa ner de stora buskarna så länge till vi har tid och ork att ta bort hela rotsystemet...Hur höga bör skotten vara?

• mimmi 1

ju högre desto bättre, om du vill att det ska bli nåt relativt fort... annars kan man ta små åxå, men det tar ju såklart längre tid innan de växer upp...

Svar på tråden Flytta stora syrénbuskar?