Inlägg från: mimmi 1 |Visa alla inlägg
  • mimmi 1

Flytta stora syrénbuskar?

gräv stora planteringsgropar, ta med så stor rotklump som bara går.. ju större, desto säkrare att de klarar flytten... vattna ordentligt i gropen, och fortsätt att vattna efteråt. använd spade, och en grep.. grepen är bra att bända loss roten med...... syréner är ganska tåliga, så jag tror nog att ni lyckas!!

• mimmi 1

en sak till... jag tycker inte att det är nödvändigt att klippa dom... inte för flyttens skull iallafall, iså fall om ni tycker de ser spretiga eller oformliga ut...

• mimmi 1

veera... 2 meter ??? det är väl ändå lite i överkant?? så stor rotklump kan man ju inte hantera?? min svärmor flyttade en syrén en gång, rätt stor, dom grävde en planteringsgrop som var lite större än den rotklump som grävdes upp... men absolut inte 2 meter!! den har klarat sej utmärkt.

• mimmi 1

ja, veera, du har säkert rätt, men vad jag förstod frågan i trådstarten, så handlar det om syrén buskar, inte stora träd...
    Jag skulle inte heller ge mej på att flytta ett träd modell större....

( flyttade en gigantisk korall kornell en gång... var inte rädd om busken, den skulle bort, så vi drog upp den med bilen!! fäste rep runt rötterna och drog... sen fraktade vi den till sommarstället, och tro det eller ej... den klarade persen.. och fortsatte bara att växa!!)

• mimmi 1

ju högre desto bättre, om du vill att det ska bli nåt relativt fort... annars kan man ta små åxå, men det tar ju såklart längre tid innan de växer upp...

Svar på tråden Flytta stora syrénbuskar?