Inlägg från: Looptroop Rocker |Visa alla inlägg
  • Looptroop Rocker

Problem med sköldkörteln? Del 10

Hej!

Jag har hypotyreos sen drygt 1 år tillbaka med högt antal TPO-antikroppar som dock sjunkit från 700 till 230 st!
    För ca 2 mån sen så tyckte jag att jag kände mig så ängslig, panikig, hög puls, orolig m.m. och då visade TSH:t 0.2 (ref 0.4-4.7). Jag sänkte då min Levaxindos från 100 mkg per dag till 100 mkg 5 dgr/ vecka och 75 mkg 2 dgr/vecka. Jag mådde efter ett tag mycket bättre än någonsin och kände att det mesta var på topp! Sen för typ någon vecka sen så störtdök jag igen. Oregelbunden puls, ofta snabb, yrsel, illamående, ångest, oro...kollade TSH i onsdags förra veckan som då var 0.3. Jag fick då sänka ytterligare till 75 mkg 5 dgr per vecka och 100 mkg 2 dgr/vecka. Slår man ut det så blir det ca 12 mkg mindre per dag (om jag inte minns fel).

Nu 1 vecka efter dosändringen mår jag sämre än nånsin. Kraftig yrsel som är karusellliknande på morgonen, suddig syn, hur varms som helst i händer och fötter (mest händer) uppstressad, oregelbunden puls, ibland snabb (ca 80 slag per minut) ibland långsam(ca 60 slag per minut).

Vad beror detta på? Är det själva dosförändringen som gör att jag mår så dåligt och är så jäkla varm och har ångest? Eller måste jag sänka dosen ännu mer?

Hjälp!!!

• Looptroop Rocker

Tack för svaren jag fått! Jag mår bättre idag, inte lika varm i kroppen och pulsen har varit riktigt stabil. Oron och ångesten kommer lite på kvällen men lägger sig så fort jag fått äta mat...jag fortsätter nog med denna dosen ett tag till, det verkar som om att jag får någon form av hormondumpning i kroppen som gör att jag blir tillfälligt hyper, undrar om det kan vara `så?

• Looptroop Rocker

Hej!

Jag mår till att börja med mycket bättre nu, alla jobbiga symptom har lagt sig och det mesta är som vanligt, skönt! Verkar som om att det räcker med den sänkningen jag gjort hittils!

Chippan: antikroppar överlever på feedback, dvs så länge kroppen producerar TSH (tyroideastimulerande hormon)så sänder hypofysen, om jag nu itne är ute och cyklar, signaler till sköldkörteln att producera mer T4, ju högre TSH desta större aktivitet i sköldkörteln för att producera mer T4. Om man har högt antal antikroppar så brukar man säga att man ska ligga¨på ett TSH så nära noll som möjligt för då arbetar sköldkörteln knappt = antikropparna får ingen feedback och "somnar". Det är tyvärr inte så enkelt som det låter heller, det tar TID för att få antikropparna att gå ner i antal. Dessutom så finns det flera teorier om att det ligger en "bas-allergi" mot mjölk och spannmål i grunden hos många med sköldkörtelproblem och andra autoimmuna sjukdomar vilket också "föder" den inflammatoriska processen i sköldkörteln så länge man äter just mjölkprodukter från Ko samt spannmål.Enligt basallergiteorin så har ALLA som fått annat än ren bröstmjölk innan 6 mån ålder en basallergi, dock så ger det inte symptom hos alla, men har man problem, tex med matsmältningen så kan det i sin tur senare ge autoimmuna reaktioner och då bero på just basallergi. Jag hade förra sommaren TPO-antikroppar på över 700. Fram tills i våras låg jag kvar på 600. Jag slutade då med ALLA mjölkprodukter samt ALLA spannmålsprodukter utan undantag och nu är mina antikroppar nere på 230. Vet inte om det har ett samband men jag har också fram tills i våras fått höja LEvaxinet hela tiden, sen efer att jag slutade med dessa födoämnen har jag fått sänka dosen hela tiden = kroppen fungerar bättre själv.

så det kanske kan vara värt att prova! ge det isåfall lite tid, iallafall ett par månader!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10