• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • Pernilla3

Hej igen!

Fick provsvaret nu och t3 hade gått ner från 7,2 till 4,8. Väntar bara på trak nu. Väldigt skönt att få veta det iaf. Men samtidigt har jag ju kvar min extrema trötthet och mår fortfarande dåligt, skillnaden är ju att jag inte vet varför nu. Vet ju att man blir trött under grav men jag har ju varit gravid två gånger tidigare och dessutom så känner man ju själv vad som känns normalt och inte.

Ska ändå gå till privatläkaren på tisdag och se vad han säger.
    Tack för er hjälp!

Mvh Emma

• väntar i Kina kön

Någon annan som har börjat med 75 mg(levaxin)? Tänk om de på apoteket läste fel och det skulle vara 25 mg(handskrivet recept)

• 3barnsmor35

MG???? det ska väl vara ug = microgram, inte milligram

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • väntar i Kina kön
    3barnsmor35 skrev 2008-09-25 19:17:21 följande:
    Ja visst...*ler skrev fel
    Ska man vara fastande när man tar kolestrol prover
  • väntar i Kina kön

Ps! Skriver som en kråka...*ler

• 3fraimsdotter

väntar i Kina kön skrev 2008-09-25 19:09:42 följande:

Någon annan som har börjat med 75 mg(levaxin)? Tänk om de på apoteket läste fel och det skulle vara 25 mg(handskrivet recept)
    Man ska börja lågt eftersom kroppen ska vänja sig vid att få hormonet igen. Går man ut för hårt får man ofta biverkningar som hjärtklappning, svettningar, oro, känner sig stressad och får sömnproblem. De flesta tror jag börjar på 25 mikrogram (det gjorde jag och de jag känner som äter Levaxin) för att öka dosen allt eftersom tills man hittar rätt nivå.

Har du kollat upp medicinen du får för kolesterolet? Det är viktigt att de två inte krockar så du inte får ut effekt på någon av dem. Kalcium och järn ska t ex inte tas ett visst antal timmar före och efter man tagit sitt Lecaxin. Det finns vissa mediciner som kolliderar med Levaxin och helt enkelt gör Levaxinet verkningslöst.
  • väntar i Kina kön

Nu har jag läst angående detta med 75 måste ringa läkaren i morgon men jag har ätit denna dos i över 1 månad. Kan minska nu? Det är ju inte alls bra att börja med en så hög dos direkt. Tro om det kan bli ännu mer biverkningar, känner mig så konstig i ögonen ochså och denna hemska huvudvärk.

• Pucko Buffy

Du gör verkligen rätt i att kontakta läkaren. Kolla upp det där med kolesterol medecinen och levaxinet oxå. Jag har för mig att den kan påverka upttagningen av levaxin i kroppen. Be att få veta dina värden vid senaste provtagningen det har du rätt att få. Och får du inga vettiga svar ring endokrinmottagningen på din ort.

3barnsmor35 skrev 2008-09-25 19:17:21 följande:

självklart ska det vara det

• Banzai

Jag började också på 75 microgram men jag hade för viso Graves (Hyper)

väntar i Kina kön skrev 2008-09-25 19:09:42 följande:

• chippan

Nämen titta... det fanns en tråd för detta också !! Jag "lider" själv av underproduktion. Alldeles lysande att du, Banzai, skrev ut normalvärdena. Måste passa på att fråga er... Vid senaste provtagningarna frågade jag om mina värden. Då sa hon att normalvärdet för TSH är 60 och att jag hade 12000! Låter inte detta jättemärkligt?!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10