• mammas skatt

Vilket bensinkort och varför?

Ska skaffa bensinkort.. Vilket ska man skaffa och varför? Är alla avgiftsfria? Blir ju inte klok när man läser om dom på nätet...

Tim, mitt hjärta, mitt allt!
  • Svar på tråden Vilket bensinkort och varför?
  • mammas skatt

ingen?

• firepuzz

vi har hydro det kostar inget förutom när man tankar då..

• mammas skatt

Är det några förmåner med det kortet?

• Octobers

Vi har Jet, shell och volvo.
    Jet för att det är billigast att tanka där och bekvämt med faktura.
    Shell för att det är nära att tanka om det är panik och man kan handla i butiken när allt annat är stängt. Har dock en kredit på 5000 som jag gärna skulle vara utan. Används aldrig, men det ser ju inte bra ut att ha massa små krediter.
    Volvo för att försäkringen dras där och varje gång vi tankar där får vi lite billigare soppa, men det är långt dit så vi tankar bara där i nödfall. Sen eftersom vi har volvo så kan vi handla biltillbehör och få dom på månadsfaktura som går att dela upp om det blir för dyrt. 15000 i kredit och den har använts någon gång när det krisat.

• SPOM

Idag är det ganska onödigt att skaffa ett bensinkort då man kan betala med sitt VISA kort direkt i pumpstationen. En fördel med bensinkort kan vara att hos endel bensinbolag kan man få några ören i rabatt. För vår del använder vi VISA-kortet alltid då det bara känns bökigt med att dels ha en massa olika kort och dels måste man söka reda på "sin" pumpstation om man vill ha rabatten.

mammas skatt skrev 2008-07-21 11:37:14 följande:

Ska skaffa bensinkort.. Vilket ska man skaffa och varför? Är alla avgiftsfria? Blir ju inte klok när man läser om dom på nätet...
  • Joual

Vi har ett statoilkort. Det är inget ideologiskt val - det har helt enkelt att göra med att vi har en stor Statoilmack 100 meter hemifrån

Vi får 15 öre rabatt på all bensin, och betalar med faktura (räntefritt) en gång i månaden.

• firepuzz

hydro får man några öre rabbat då och då inför stora helger tex

• Smuliz

Vi har din x, för de är alltid billigast, iallafall här där vi bor. kostar inget å ha. faktura i slutet av varje mån

• Figaro73

Volvokort med Visa för att det kostar 0 kr i årsavgift, och priset på Tanka (Volvohandlarnas egna stationer) är lika lågt som på Jet.

Dessutom så är det försett med chip vilket ger bästa skydd mot bedrägerier och inget av de andra bensinkorten har det och gratis rese/avbeställningsskydd ingår. Volvokort ger även rabatt på en massa familjeevenemang, färjelinjer, hotellpaket m.m....Superbra!
    www.volvokort.se

• mammas skatt

Tack för alla tips! Anledningen att jag vill ha bensinkort är att jag har spaltat upp min ekonomi och kommer lägga undan pengar för bensinvarje månad och vill därför inte behöva dra det på visa-kortet för dom pengarna där är bara "göra vad jag vill"-pengar.. Resten är undanstoppat för... Har gjort min egna lyxfälla hemma!

• Joual

Klokt! Så har vi också gjort sedan något år tillbaka. Det hjälper att få koll på kostnaderna

mammas skatt skrev 2008-07-21 14:08:29 följande:

Tack för alla tips! Anledningen att jag vill ha bensinkort är att jag har spaltat upp min ekonomi och kommer lägga undan pengar för bensinvarje månad och vill därför inte behöva dra det på visa-kortet för dom pengarna där är bara "göra vad jag vill"-pengar.. Resten är undanstoppat för... Har gjort min egna lyxfälla hemma!
  • mammas skatt

Ja det är det som är tanken med det hela..

• mammas skatt

Jet kanske inte är så dumt.. Hörde från någon som hade på 3-4 olika ställen och alltinerade emellan dom.. Någon som har erfarenhet ifrån detta?

• Figaro73

Om du vill ha bra koll på bilekonomin så har Volvokort en gratis och bra kostnadsuppföljning på hemsidan.

Du loggar in på din sida och kan se hur mycket du har handlat vis senaste tre månaderna/året fördelat på:
    Drivmedel
    Parkering
    Tvätt
    Visa
    Övrigt

Ger dig järnkoll på bilekonomin

• mammas skatt
    Figaro73 skrev 2008-07-21 14:54:10 följande:
    Om du vill ha bra koll på bilekonomin så har Volvokort en gratis och bra kostnadsuppföljning på hemsidan.Du loggar in på din sida och kan se hur mycket du har handlat vis senaste tre månaderna/året fördelat på:Drivmedel Parkering Tvätt VisaÖvrigt Ger dig järnkoll på bilekonomin
    Låter bra!
  • SPOM

JET har bra priser och man har full koll på hemsidan med datum som man tankat, priser, man kan fylla i miltal och få uträkning på förbrukniingen och lite smått och gott. Om du bor i närheten av Lund skulle jag rekommendera JET då de oftast har de bästa priserna.

Gratis kort med faktura 1 gång/månad.

• Elli47

Jag har Shell-kort för jag tankar alltid på Shell... det är ett kombinerat kort Shell/Mastercard. Jag skaffade det för att det var billigare än att ha Mastercard via banken och så var det himla bra rabatter... tyvärr har de ändrat rabattsystemet så det är inte fullt lika bra längre. Har även ett vanligt OK-kort som inte kostar något, använder det några gånger per år bara.

Svar på tråden Vilket bensinkort och varför?