• Vickan

Information ang barn med hörapparat

Har precis kommit hem från öron och det är beslut taget om att dottern på 7,5 år ska få hörapparat.. Nu vill jag veta allt.. från hur dom går tillväga när man provar ut den till vad det kostar och hur det funkar med barnen och så.. Kan man gå på bio "normalt" eller måste dom ha såkallad slinga? som dom har i skolan? hur funkar det??

Frågorna är många och jag vill veta allt..

Svara här eller privat vilket ni känner för.. Vill ni hellre maila så hör av er för min mail..

Ha en solig sommar
    Kram Vickan

• Svar på tråden Information ang barn med hörapparat
  • Chozzzan

med höraparat spelar det juh lite roll hur mycket/lite man hör. min lillebror har haft hörapparat sen han började skolan typ. men vi/han har aldrig använt oss av slinga. är de så att hon hör skapligt kan man gå på tex bio utan att använda slinga.

• Vickan

Hon hör inte höga ljud enligt läkaren.. hon hör ju och förstår när man pratar med henne men blir det mycket runt omkring så tappar hon.

• Skrik och Panik

jag har haft hörapparat sedan jag var 4 år gammal, det är så pass högt ljud på bio så slinga behövs inte alls.

Det ska inte kosta ngt alls med hörapparaten till din dotter.

När de gör själva snäckan som sitter o örat så sprutar de in som en slags lera som torkar som de drar ut sedan så ser de hur örat är format o gör snäckan efter den. Sedan finns det olika slags hörapparater, men de är så duktiga på det där att de hittar nog en bra åt din dotter.

Det kan vara lite svårt att vänja sig vid att ha den på sig, ljudet är lite annorlunda mot hur det låter annars.

Du ska se det kommer gå fint, har du frågor så fråga på

• Chozzzan

då är det som med min bror. det blir svårt att höra i slolan och så när det blir mycket ljud. men med hörapparaten funkar det jättebra för honom. och då är tex inte bio problem.

men en liten varning. dom larmbågar eller vad man säger som kan finnas när man går ut och in i affärer kan ge utslag på hörapparaten så det låter som ett tjutande ljud. är man inte besedd kan det vara obehagligt...

Vickan skrev 2008-07-21 13:13:34 följande:
    Hon hör inte höga ljud enligt läkaren.. hon hör ju och förstår när man pratar med henne men blir det mycket runt omkring så tappar hon.
  • Vickan

Du menar att det tjuter i örat på dom när man går förbi en larmbåge?? eller löser larmet ut?

Tack kan vara bra att ha i åtanke

• Vickan

Finns det några bra sidor att få information på??

• Michayla

ja, nu blev jag med nyfiken.. har en son med hörselnedsättning och hörapparat..
    tjuter det i hörapparaterna??

• anne h
    Chozzzan skrev 2008-07-21 13:28:11 följande:
    då är det som med min bror. det blir svårt att höra i slolan och så när det blir mycket ljud. men med hörapparaten funkar det jättebra för honom. och då är tex inte bio problem. men en liten varning. dom larmbågar eller vad man säger som kan finnas när man går ut och in i affärer kan ge utslag på hörapparaten så det låter som ett tjutande ljud. är man inte besedd kan det vara obehagligt...
    Min son har haft happar i många år nu, det är endast EN gång det tjutit av en larmbåge och den skulle varit avstörd..
    Men en gång på alla år, och med tanke på att han är med i affärer dagligen så är det helt ok, tycker jag.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Vickan skrev 2008-07-21 13:08:19 följande:
    Har precis kommit hem från öron och det är beslut taget om att dottern på 7,5 år ska få hörapparat.. Nu vill jag veta allt.. från hur dom går tillväga när man provar ut den till vad det kostar och hur det funkar med barnen och så.. Kan man gå på bio "normalt" eller måste dom ha såkallad slinga? som dom har i skolan? hur funkar det??Frågorna är många och jag vill veta allt..Svara här eller privat vilket ni känner för.. Vill ni hellre maila så hör av er för min mail..Ha en solig sommarKram Vickan
    ang bio: sonen föredrar alltid att ha enbart slingan på när han är på bio, då han stänger av microfonen i happarna. Det blir väldigt högt annars med happar, utan dem hör han itne vad som sägs, allt bara flyter ihop..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Lorelei

Hej!

Har inga barn med hörapparat men är audionom och har en viss vana på hörapparater

Dagens hörapparater SKA inte tjuta när man går igenom larmbågar, äldre hörapparater gjorde det men idag ska de som regel klara av de störningar som kan bli. Det är inte butikens larm som sätter igång utan hörapparaten som får en störning och kan tjuta till (som återkoppling ungefär).

När man har små barn med hörapparat så kan man behöva justera både inställningar och ffa insatsen (snäckan) lite då och då, insatsen behöver bytas regelbundet iom att de växer så mycket som barn.

Slinga på bio är ofta inget måste. Fördelen med slinga är att man kan "skärma av" omvärlden lite och koncentrera sig på det man ska lyssna på. Tittar man på t.ex. tv med slinga så kan man ofta välja på MT och T-läge... MT=mik+slinga=man hör omvärlden runt om samtidigt men slingan "prioriteras av hörapp. T=bara slinan, inget av omvärlden vilket kan vara bra i stökiga miljöer om man vill koncentrera sig.

www.hrf.se
    www.uh.se

• Vickan

Lorelei::: Tack så mycket för länkarna du skickade..

• Moloko

Vickan: Finns bild i mitt galleri på när de avgjuter min dotters öron för snäckorna. Hon är bara 5 månader så jag kan tyvärr inte komma med så mycket info utöver det, sorry.

Svar på tråden Information ang barn med hörapparat