• skåneflicka

vaccinerade kattungar - finns det?

Sitter och tittar på kattannonser (hus/bondkatter). Har läst att en kattunge ska vaccineras första gången vid 9 veckors ålder. Har dock inte sett en enda annons där det står att kattungarna är vaccinerade, endast avmaskade. Är det inte vanligt att man gör detta innan de säljs? Vågar man köpa en ovaccinerad kattunge?

• Svar på tråden vaccinerade kattungar - finns det?
  • Kantarellen

Det beror väll helt på vilka krav du ställer på uppfödaren och vad du vill betala, men visst finns det katter som är vaccinerade vid leverans. Ett allternativ kan ju vara att köpa från ett katthem där katterna brukar vara vaccinerade mm. Själv köppte jag min kille vaccinerad/id-märkt/kastrerad/avmaskad och vettbesiktigad. Mycket smidigt att allt redan var klart.

Men tyvärr, det är vanligt att katterna inte är kollade på något sätt innan de säljs. I dag hade jag nog inte vågat köpa en sådan kattunge. Om uppfödaren inte vaccinerar, avmaskar och vettbesiktigar - hur kunnig är då uppfödaren och vilka vilkor har kattungen växt upp under?

Tänk på att katten skall vara minst 12 veckor vid flytten!

• skåneflicka

jag vill helst ha en vanlig huskatt men hittar inga annonser där de har vaccinerat kattungarna. Är det stor risk att de redan hunnit bli smittade vid 12 v ålder eller vad tror ni? Någon som har erfarenhet av kattungeköp?

• Kantarellen

Kolla på Europen, väldigt lik våra huskatter men du får en helt annan "säkerhet" om du köper en katt från en seriös uppfödare.

• Kantarellen

Kommer förmodligen inte skilja så mycket mellan en vaccinerad och vett-besiktigad katt och en raskatt som även är id-märkt och har papper. Sen får du räkna med ett större mervärde på en raskatt såsom suport av uppfödare tex.

Ett annat allternativ är även katthemskatt som sagt, de har många kattungar såhär års.

• Froststar

Vi kommer att vaccinera våra innan de flyttar till nya hem. En gång då de är 9v och en gång innan flytt då de är 12v. F.o.m. 1:a maj i år är det lag på att kattungar måste vara 12v gamla innan de får flytta till nya hem.

Man kan köpa en ovaccinerad kattunge och själv ta den till veterinär för vaccination. Tyvärr är det inte så vanligt att folk vaccinerar eller försäkrar bondkatter. Oftast är det ju inte uppfödare vi pratar om då det gäller bondkatter utan personer som (för det mesta) inte haft hjärta att avliva småttingarna och vill hellre hitta nya hem till dem. Därmed inte sagt att de flesta inte tar hand om småttingarna ändå, kelar och leker med dem, det är bara att de inte vill eller har möjlighet att lägga extrapengar på katter som ändå ska flytta. Vaccination, avmaskning, ID-märkning och veterinärkontroll är ju dyrt.

Jag tvivlar starkt på att de katter som finns hos oss har varit vaccinerade tidigare eftersom det är tidigare sommarkatter och hemlösingar. Alla verkar friska ändå. De vaccinerades/vaccineras självklart hos oss men det är ju inte precis v9 eller v12 utan efterhand som de dyker upp.

• Lorelei

ynd att du bor så långt från s-holm för vi har en liten kattkille som behöver eget hem. Brorsans svärmor har en kvar. Huskatt (mamma norsk skogkatt,pappa korthårig huskatt), vaccinerad, besiktigad och chippad...

• Majsan70
    skåneflicka skrev 2008-07-21 17:17:28 följande:
    Är det inte väldigt dyrt att köpa en raskatt?
    Visst kostar en raskatt, men slå ut den kostnaden på kanske 15 år, så blir det inte så många kronor.

Själv har jag två snart tre raskatter som kostat en hel del i inköp. Men visst, jag får så mycket med det priset oxå som inte kan mätas i pengar egentligen.

Jag föder själv upp katter och det mina katter kostar det är det de kostat mig att föda upp. Så man blir inte rik på att sälja en raskatt.
  • Centurion

Om man är intresserad av en huskatt så kan man be uppfödaren vaccinera den mot att man betalar kostnaden. På så vis får du en fullvaccinerad unge. Jag tror inte heller att det är någon fara om de inte är vacc vid tolv veckor, utan då får du göra det när du tar hem ungen-

Welcome to walk a mile in my moccasines
Svar på tråden vaccinerade kattungar - finns det?